Alla inlägg under april 2011

Av Hilla - 9 april 2011 18:19


Jag häller upp ett glas rött vin och lägger sista handen vid kvällens middag...


Idag äter vi bakad potatis med tre goda såser.


Ha en trevlig lördagskväll!

Av Hilla - 8 april 2011 16:00


Det är fantastiskt så många matlagnings-program det finns just nu på TV...


All matlagning gör sig inte så bra på TV eller för delen i radio (vilket faktiskt också förekommer). 


Ett program som jag inte gärna missar just nu är Sveriges Mästerkock på TV4 - det är bra matlagnings-TV!



 

Av Hilla - 7 april 2011 15:00


Jag använder rätt så sällan recept... Jag tar hellre lite av varje ur kylskåp och skafferi och oftast blir det gott!


Igår lagade jag en pastasås på detta sätt;

 

För 4 personer

 

ca 500 g Kassler

1 gul lök

1/2 fänkål

1/2 squash

75 g sockerärtor

1 dl grädde

1dl mjölk

1-2 msk vetemjöl

100 gram Philadelfiaost - paprika/ lök

2 msk tomatpuré

salt, svartpeppar efter behag


Gör så här;

Skär upp alla grönsakerna i mindre bitar (utom sockerärtorna som går i hela).

Skär upp kasslern i små bitar.

Stek grönsakerna lite lätt och ta sedan ur dem ur stekpannan en stund.

Stek kasslerbitarna tills de hade fått fin färg.

Häll tillbaka grönsakerna i pannan.

Strö över vetemjölet och blanda runt.

Häll över mjölk och grädde lite i taget och blanda runt.

Blanda ner philadelfiaosten och tomatpurén.

Salta och peppra och blanda runt.

Låt puttra några minuter.


  

 Flingsalt och nymald svartpeppar uppepå - Häpp!

Av Hilla - 6 april 2011 14:30


Här kommer några bilder från de senaste dagarna...


I helgen köpte vi wienerbröd på ICA. Fem färska fina wienerbröd för 25:-, det tycker jag var en bra deal...


 

Här sitter jag på Wayne´s i Skellefteå med en fika. Fikabrödet var minimalt eftersom jag snart skulle äta middag med mina kollegor på hotellet.

 

Detta åt jag igår kväll på hotellrummet i Helsingborg... Chicken butter korma...

 

Av Hilla - 5 april 2011 18:24


Som du kommer att märka i min matprat-blogg så reser jag mycket genom mitt jobb.


Igår befann jag mig i Skellefteå och åt middag och ikväll är jag i Helsingborg. Här har jag ätit take-away från restaurang Papadam och det blev chicken butter korma. Riktigt gott var det!

Av Hilla - 4 april 2011 17:13

Ett exemplar av magasinet Vagabond, en kopp kaffe och en mandelbiscotti på  Wayne's i Skellefteå är inte heller fel...


  

Av Hilla - 3 april 2011 15:00

Ingredienserna i kycklinggrytan...

1 förpackning kycklingfiléer ,ca 800 gram, strimlas
1 burk kokosmjölk, 400 ml
2 gula lökar som grovhackas
2 hönsbuljongtärningar
salt och svartpeppar
3 msk jordnötssmör
2 tsk paprikapulver
1-2 tsk stark curry
1 tsk spiskummin
1 tsk ingefära
1-2 tsk chilipulver
1/2 tsk sambal oelek
1/2 tsk röd currypasta
6 skivade champinjoner
150 gram sockerärtor
cashewnötter i en skål bredvid

Gör så här;

Bryn löken lite lätt och strimla kycklingen. Bryn även kycklingen. Häll i kokosmjölken och lägg i buljontärningarna. Rör runt.

Krydda med alla kryddorna och lägg i jordnötssmöret. Låt koka i ca 20 minuter. Avsluta med att lägga i de skivade champinjonerna och de hela sockerärtorna. Rör runt och koka nån minut till. Servera med ris och cashewnötter...

Av Hilla - 2 april 2011 18:47


Fredagsmiddag; Tacos med alla tillbehör och guacamole...


Lördagslunch på stan; Kaffe och grovt macka med chevre, groddar och fikonmarmelad...


Lördagsmiddag; Asieninspirerad kycklinggryta, recept och bilder kommer någon dag framöver...


Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards