Alla inlägg under november 2011

Av Hilla - 19 november 2011 12:00


Jag fick en handgjord keramikmugg av min bästa väninna när jag fyllde år. Det står "Hillas fikastund" skrivet på den...


Jag njuter varje gång den kommer fram för då är det min alldeles egna Hillatid...


Av Hilla - 17 november 2011 11:30


När vi var i Nice förra hösten åt vi crepes några kvällar - efterrättscrepes med chokladsås. Mmmm...


Vi blir så sugna på det ibland så nu gjorde jag egna crepes hemma bara för att testa och visst var det lika gott!

Dessutom är det busenkelt...


Gör pannkakor.

Lägg chokladsås i och på.

Strö eventuellt cocosflingor eller valnötter över skapelsen.

Klart!


Här hittar du ett bra recept på hemmagjord chokladsås


 

Av Hilla - 16 november 2011 20:00

Broströms café är mitt absoluta favoritcafé i Uppsala. Här kan man både äta lunch och fika. De har ett suveränt bra utbud och vägg i vägg finns både kläder, en känd restaurang vid namn Katalin som ofta har artistframträdanden, hantverk och en rolig affär som liknar designhouse. Allt detta är inrymt i Östra stationsbyggnaden vid Uppsala resecentrum...



Igår var jag där med en väninna och då valde jag att först äta dagens soppa som serveras med surdegsbröd och därefter blev det en kopp java och en biscotti på maten...

Av Hilla - 16 november 2011 09:00


Jag blev så glad när jag såg att de hade GB-glass i Vatikanstaten   


 

Swissguard...


Vill du prova att göra egen Pistageglass - gelato di pistaccio - klicka på länken för ett recept från tasteline.

Av Hilla - 15 november 2011 08:00

När vi var i Rom stod det försäljare av kastanjer i många gathörn. Jag började undra lite kring kastanjen och hur den kan tillagas...


 


Den här artikeln hittade jag i DN...


De är vackra, de är C-vitaminrika och de kan rostas och avnjutas som lördagsgodis.


Vi talar naturligtvis om kastanjen, en i Sverige kanske alltför sällan tillagad nöt. Tidningen Topphälsa tipsar om hur den enklast blir den godaste sötsak du kan tänka dig;


Snitta några nötter, lägg dem i kokande vatten tills skalet öppnar sig, dra av skalet. Smält lite honung i en panna och lägg ner nötterna. Låt dem rinna av på smörpapper, salta och njut.


Kom ihåg att köpa dina kastanjer i matbutiken, den svenska höstkastanjen är giftig!

Av Hilla - 13 november 2011 20:37


Idag blev det hotellmiddag med kollegor...


Jag beställde tortellini med ricotta och spenat med en mustig tomatsås, vitlökskräm och parmesanost.


MUMS!!!

 

 

Av Hilla - 12 november 2011 14:00


Lagar man mycket mat blir det också rester kvar. Det passar vår familj alldeles utmärkt eftersom vi inte alltid har tid att laga mat. Som till lunch på helgen eller till sonens matlådor som ska med till praktikplatsen varje dag.


Idag t ex äter vi lunch med hjälp av rester från gårdagens kycklingwok. Dottern skulle iväg och träna vid lunchtid, maken skulle till sin pappas grav och sen på fika hos sin mamma och sonen ska snart iväg och spela match. Själv har jag jourtjänst.


Woken smakar bra idag också - det kan jag intyga!


 

Av Hilla - 11 november 2011 17:58

Fredag kväll och jag är hemma efter två dagar borta...


Maken har handlat hem ingredienser till middagen. Nu, medan han skjutsar dottern till träningen, lagar jag kycklingwok... Life is good!

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15 16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards