Alla inlägg under december 2011

Av Hilla - 9 december 2011 09:32


I helgen ska vi fira sonen som snart fyller 19 år... 


Förra året när han fyllde 18 bjöd vi på bl a smörgåstårtor.


   


I år blir det "bara" fika med släkten och vi ska bjuda på saffransbullar, banankaka, pepparkakor, hallongrottor och tårta.


    

Bakat · Fest
Av Hilla - 8 december 2011 14:30

Jag har nyss kommit hem från jobbet. Efter att ha läst tidningen en stund har jag nu satt igång med latmanspepparkakor...


Hur man gör?


Köp pepparkaksdeg, forma degen lite rundare om du tycker det behövs, skär tunna skivor av degen och grädda kakorna i ugnen enligt anvisingarna på förpackningen.


Färdigt och den ljuvliga juledoften sprider sig i huset...


  



Bakat · Tips
Av Hilla - 7 december 2011 19:15

Det blev en hel del rostbiff över efter middagen igår. Då kom jag på att jag kunde lägga skivorna i marinad och låta det dra två dagar. Då har vi middag till torsdag också.


Jag har bara gjort egen rostbiff en gång förut. Nu blev det så himla bra så jag har bestämt mig för att göra marinerad rostbiff till makens 60-årsdag då vi ska ha öppet hus. Enkelt, festligt och gott! Det lär bli flera rätter på bordet men vad det blir exakt är ännu inte klart. Festen blir i slutet av februari...


Det är ett skolår fyllt av fester i vår familj. Jag fyllde ju 50 i november, maken fyller 60 i februari och sonen tar studenten i juni. Däremellan firar vi ungdomarnas båda födelsedagar med fika i december och januari...


 

Av Hilla - 6 december 2011 13:44


Jag kom hem tidigt idag. Härligt då att ha rester i kylskåpet. Det blev morots- och tomatsoppa och pannkaka till lunch. Mums!


Vill du recept på soppan så kan du klicka på länken; Röd morotssoppa


 



Igår var jag också ovanlig framsynt då jag gjorde en stek av rostbiff i förväg för att ha till dagens middag. Så nu behöver vi bara fixa sås, sallad och potatis så är middagen klar...

Av Hilla - 5 december 2011 08:45


Vi beställde en trerätterstallrik på den indiska restaurangen igår, New India. Vi beställde Samosa, ett friterat degknyte med en vegetarisk fyllning.På tallriken fanns även kyckling tikka,biff balti och lamm sizzling. Till detta serverades sallad, ris och naanbröd. Till efterrätt fick vi mangoglass!!!


Allt var gott och inte alls så starkt som jag var rädd för. Nästa gång ska jag nog prova någon liite starkare rätt.


  Samosa...

 

Hilla hissar; Trevlig serveringspersonal och god mat!

 

Hilla dissar; Lite småsunkig lokal som skulle behöva städas. Det var dammigt t o m på gardinuppsättningen.

Av Hilla - 4 december 2011 16:11


Vi passar på att gå ut på en Indisk restaurang ikväll, maken och jag, nu när "ungarna är på rymmen. Ungdomarna är inte så förtjusta i stark mat...


New India here we come...



Av Hilla - 2 december 2011 09:00


Igår skulle jag göra ugnsstekt falukorv till middag.


Jag brukar späcka korven med äpple, tomat och lök och sedan toppa med ketchup, senap, bacon och ost. Tyvärr hade jag inget baconpaket hemma. Istället skivade jag salami och delade varje skiva i "halvmånar" och stoppade även dessa bitar i korven. Det blev faktiskt riktigt gott!!


    


  

Av Hilla - 1 december 2011 19:15

I år gör jag skurna pepparkakor istället för att stå och kavla och ta ut kakor med formar. Så mycket enklare...



Jag gör även pepparkaksgrissini av köpedeg. Detta är också mycket smidigare och snabbare. Bra för oss som jobbar mycket och har svårt att hinna med bakning mm. Klickar du på grissinilänken hittar du även en jättelätt sorts chokladgodis som jag brukar göra till jul...


Lycka till med detta!


Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards