Alla inlägg under augusti 2012

Av Hilla - 16 augusti 2012 14:15


Detta blev vår middag för några kvällar sen. Jag tog lax (som maken fiskat själv) men det går så klart bra med annan lax i portionsbitar (4st). Stek lätt med salt och fisk- och skaldjurskrydda. Lägg över fisken i en smord ugnsfast form. 


Lägg på;  1 skivad röd lök,1/2  purjo, 2 tomater.


Blanda och häll över 1 dl grädde o 1 dl  krossade tomater och stoppa in formen i ugnen i 20 min på 200 grader.


När rätten är klar strö över lite flingsalt, lite mer fiskkrydda och färsk persilja.


Serveras med t ex potatis och sallad.


 

Av Hilla - 15 augusti 2012 09:43

Har du tröttnat på tsatziki och aioli?


Den här röran passar lika bra till grillat som till sallad...


1 burk creme fraiche

1 handfull hackade oliver

1 liten hackad rödlök

1 vitlöksklyfta

3 msk chilisås (tomat)

1 kruka hackad basilika


Blanda ihop, ät och njut!


 

Av Hilla - 11 augusti 2012 18:15


Detta är en dessert som jag gjort några gånger på landet. Jag fördelar glassen i gamla kaffekoppar eller fina glas istället för att använda en stor glassform.


Kaffekopparna på bilden räddade jag i somras ur en låda med loppisgrejer som jag hade tänkt sälja.


Receptet finns på Arlas hemsida. Klicka på länken här om du vill testa; Vit chokladglass med hallon

 

Av Hilla - 9 augusti 2012 16:15


Dags att baka en ny omgång kanelbullar eftersom det nästan är slut på bullar i frysen efter sommaren.


 


Jag var på Güntherska hovkonditoriet i Uppsala med min syster i tisdags. De har egengjord glass och jag köpte en kula passionsfruktsglass. Den serverades i en gammeldags kaffekopp och glassen smakade gudomligt gott! När jag var liten brukade min farfar bjuda oss barn på ischoklad på samma café och den serverades i höga glas med sugrör.


 


Av Hilla - 6 augusti 2012 14:00


Ibland är det enkla det godaste...


I fredags tog maken och jag en engångsgrill med oss ut på en klippa i närheten av vårt sommarställe. Där grillade vi tunna skivor av fläskkarré utan ben, vi la kokt färskpotatis i foliepaket och la det på grillen. Till detta hade vi en rejäl sallad och blue castello. Ett varsitt litet glas rött slank också ner...


Vackert väder, god mat och en oslagbar utsikt och maten smakar så himlans gott!


När jag kom hem till villaträdgården igen i förrgår plockade jag av de sista vita och svarta vinbären, lite hallon och skördade rabarber. Allt åkte in i frysen för att bli saft så småningom när andan faller på.


 



Av Hilla - 6 augusti 2012 13:45


Ibland får jag förfrågningar om att rescensera olika produkter eller hemsidor som har med min blogg att göra. Idag ska jag rescensera en hemsida som har samlat alla Umeås hotell på ett och samma ställe. Eftersom jag bor på hotell ca 100 dagar per år genom jobbet och även en del privat så tyckte jag att det kan passa bra att skriva om hemsidan där du kan boka hotell i Umeå.


Jag tycker att sidan är lätt att använda och att det är bra att man kan hitta alla hotell här utan att behöva surfa runt på flera sidor.Jag gillar också att man skrivit en presentation om varje hotell och deras specialiteter och att det finns bilder att se både inifrån hotellen och även bilder på hur det ser ut utanför. Jag gillar också att man kan använda en kartfunktion för att se var hotellet ligger iförhållande till t ex flygplatsen eller platser i city.


Det jag saknar mest med hemsidan är en presentation av alternativa boenden såsom stugor, vandrarhem, bed & breakfast och pensionat. Alla kanske inte vill bo på hotell...


 

Av Hilla - 4 augusti 2012 21:04


Igår besökte vi caféet Tre praliner på Tillfällegatan 8 i Norrtälje. Det var fint väder så vi kunde sitta ute på deras högst belägna altan uppe vid taknockarna. Vi beställde varsin dubbeltoast med kantarellstuvning och till det ingick det kaffe eller en liten latte. Jag tycker att det var prisvärt (85:- per person) och mycket rejält tilltaget - vi blev proppmätta.


Allting som fanns bakom disken såg gott och fräscht ut...


 



Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards