Alla inlägg under september 2012

Av Hilla - 28 september 2012 19:25


Igår var jag i Östersund och vi bodde på Clarion hotell vid stortorget mitt i stan...


Vi hade turen att pricka in septembermarknaden som pågår torsdag- söndag. Där fanns många delikatesser som t ex tunnbröd, honung, godis, ostar, bär och getmesost...


På kvällen åt jag och en kollega middag i hotellets restaurang. Vi valde chili con carne som serverades med sallad, bröd och creme fraiche. Det var riktigt gott och mustigt!


 

Imorgon åker vi till landet och där ska vi grilla abborre... Mums!







Av Hilla - 26 september 2012 12:53


Det blev en lyckad middagsbjudning här hemma i helgen...


Nu när jag just kommit hem från jobbet är jag extra glad att det blev lite västerbottenpaj kvar. Den är god idag också. Pajen hade vi som förrätt tillsammans med en klick löjrom en en klick creme fraiche.


   


Smördegssnurrorna med tapenade, parmesanost och persilja blev supergoda!

Av Hilla - 21 september 2012 15:30


Imorgon ska några vänner komma över på middag. Jag förberedde drinktilltugget redan idag...


Här har jag använt fryst smördeg som jag kavlat ut lite efter att den tinat. Jag la på köpt tapenade, parmesanost och hackad persilja.



Sen rullade jag ihop smördegsplattan och la den i smörpapper på ett fat i kylen.


 

Imorgon strax innan gästerna kommer skivar jag upp rullen i centimetertjocka bitar och saltar med lite flingsalt ovanpå varje bit. Skjuts in i ugnen i  8-10 minuter på 225 grader. Låt snurrorna svalna lite så att de kan serveras ljumma.

Av Hilla - 19 september 2012 12:15


Jag har gjort chokladbitar med valnötter idag. Ovanpå strödde jag lite flingsalt.


Jag provsmakade en så jag vet att det blev gott...

 


Ta en mörk chokladkaka eller en mörk blockchoklad och smält den i vattenbad. Hacka 1 dl valnötter och blanda ner detta i chokladsmeten. Klicka ut chokladsmeten på bakplåtspapper, strö över lite flingsalt och låt chokladbitarna svalna. Förvara kakorna i en kakburk i sval eller kyl.


Egentligen finns det en enorm mängd idéer på hur du kan göra liknande kakor. Använd mörk eller ljus choklad och fyll med något du tycker om... Kanske russin och mandel eller pistagenötter t ex


Av Hilla - 17 september 2012 12:55


Igår fanns det färsk blandsvamp hemma och självklart blev det svampmackor till kvällen...


 


Vi hade en stor Karl Johan, kantareller och trattkantareller i skörden...


 

Av Hilla - 15 september 2012 10:10


Idag är det Öppet hus på Arlanda flygplats klockan 11-16...


Kanske vill du äta något gott under din vistelse där. Ett bra sätt att få veta vilka restauranger som är bra är att titta efter var Arlandas personal äter. Just nu är alla väldigt förtjusta i Itamae sushi bar i Sky city...


Där serveras sushi och andra asiatiska rätter som är verkligt fräscha! Personalen är trevlig och proffsig och det är ju också viktigt!


 

Av Hilla - 13 september 2012 10:08


Dottern och jag ska snart träffas på stan och äta lunch. Hon har en lång paus mellan morgonträningen och skolan. Vi har pratat om att gå till Creperie Lemoni igen och det var ju en hit...


   

Av Hilla - 12 september 2012 17:19


När vi hade gäster senast fick vi en presentpåse med italienska delikatesser. Det var en olivolja, mörk choklad, en pastasås och en burk kronärtskockskräm. Den kronärtskockskrämen är så vansinnigt god så den kommer nog att kunna bli en av mina nya beroenden...


 


Säkerligen kan jag prova att göra krämen själv med kronärtskocka, vitlök, olivolja och salt... Swisch med mixerstaven... klart!










Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards