Alla inlägg under september 2012

Av Hilla - 10 september 2012 12:30


Jag tänkte laga fläskkotletter till middag ikväll och till det bl a en BBQ-sås från ICA´s recept "billiga veckan".


Pressa en vitlöksklyfta

Skala och riv ingefära (1 msk).

Fräs vitlök och ingefära i olja tillsammans med tomatpuré (2 msk) i en kastrull.

Tillsätt strösocker (3 msk), krossade tomater (500g), vitvinsvinäger (3 msk) och soja (1 msk).

Låt koka utan lock i ca 20 minuter. Mixa till en slät sås med stavmixer.

Smaka av med salt och peppar.


   

Av Hilla - 7 september 2012 09:13


Det krävs mycket mat i vårt hus.


Vi har två hungriga ungdomar hemma som tränar, jobbar och går i skolan. Ofta får jag laga extra stora portioner för att middagen även ska räcka till matlådor. Igår gjorde jag en rejäl gryta med pasta och till det gjorde jag en ost- och skinksås. I såsen hade jag bl a champinjoner, vitlöksost och sockerärtor.


För att vara säker på att få till en matlåda tog jag undan en omgång redan innan vi började äta...



 

Av Hilla - 5 september 2012 09:00


Man tager vad man haver - det är ett sätt att laga mat som jag gillar.


Igår blev det nötfärsbiffar fyllda med kuber av fetaost, små bitar av soltorkade tomater och hackad gräslök. Till det gjorde jag en sås med creme fraiche, riven parmesanost, köttbuljong och diverse kryddor och så kokade jag färskpotatis från eget trädgårdsland. Mmmm...


 

Av Hilla - 3 september 2012 13:24


Jag är på hotell i Helsingborg och ska snart ge mig iväg...


Laddar med keso och äpple till nån sorts lunch efter att ha promenerat runt och njutit av finvädret här. Frukost blev det ute på gågatan på Espresso house... Trevligt!


 

Av Hilla - 3 september 2012 13:15


Vem kunde tro att jag, Hilla, skulle skriva om fotboll i matbloggen?


Nu är det dock så att dottern ska resa till en VM-kval match mellan Tyskland och Sverige i Berlin i början av oktober. Hon ska träffa en tysk vän där och de har redan inhandlat tyska och svenska flaggor och dottern ska ha sitt blonda hår i flätor och en vikingahjälm på huvuvdet. Jag undrar hur det blir när de sitter på den tyska fansens läktare. Hoppas ingen attackerar henne...

     och om de gör det får det vara med en puss...


Snart börjar ju kvalet till VM som går i Brasilien 2014. Det ska bli spännande att följa Sveriges väg i kvalet. Här kan du läsa allt om tv-tider, grupper och mer - vm kval. Jag tycker också om att se Sveriges fotbollslandslag spela viktiga landskamper så nu har vi något roligt att se fram emot även om det för min del blir via TV:n och datorn.


För att ladda upp för en kvalmatch i Berlin får det nog bli weisswurst till lunch.



Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards