Alla inlägg under mars 2013

Av Hilla - 13 mars 2013 17:24


Jag är ute och reser igen och bor på hotell i en svensk medelstor stad. Jag har jag nyligen kommit tillbaka från en sväng på stan då jag och en kollega har varit på ett fint lite gammelsdags kondis. Vi tog varsin smörgås och sen delade vi på en bit morotskaka. Min smörgås hade ägg och kaviar som pålägg... Mmmm...


Sen ville jag bara visa en bild av den citron- och marängpaj som jag gjorde till förra helgen. Den blev supergod och det var ju bra eftersom det var en test inför den kommande helgen. Vi ska ha gäster och jag ville gärna göra en paj till oss först eftersom jag aldrig gjort den här efterrätten förut...


 


Av Hilla - 9 mars 2013 12:00


Jag blev så glad när jag hittade tre större förpackningar av ekologiska cocktailtomater i affären för bara 15:-. Det var några tomater som var dåliga men de var bara att rensa bort.


Av dessa tomater gjorde jag en inläggning...


 


Jag tog vitvinsvinäger, balsamvinäger, olivolja, peppar, lite socker, hackad lök, strimlad purjolök, några svarta oliver och tomathalvor. Nu ska det få stå och dra några timmar innan vi äter röran till middagen ikväll.

Av Hilla - 8 mars 2013 09:11


Idag är jag ledig och prio 1 blir bakning...


Först ska jag baka chocolate chip cookies och sen blir det en citronpaj med marängtäcke... Mmmm...


 


På tal om choklad så öppnade RC Chocolat ett konditori på Arlanda igår. Det ligger i gången mellan Sky city och Clarion hotell. Det ska bli kul att testa framöver...



Av Hilla - 4 mars 2013 13:34


Idag är jag ute på resa igen och förmiddagen tillbringades i Göteborg. Jag ville gärna hitta ett för mig nytt ställe att luncha på och det blev Kafe Vanilj på Kyrkogatan 38.


Jag beställde laxfilé med romsås och rotfruktsgratäng och till det ingick både Ramlösa, fin salladsbuffé, bröd och kaffe. Priset var 75:- och det tycker jag är ett riktigt bra pris för den lunchen.


All mat var god men rotfruktsgratängen var inte riktigt varm. Annars var det ett bra ställe med trevlig och hjälpsam personal men kanske inte jättemysig miljö...


 



Av Hilla - 2 mars 2013 10:05


Igår var jag lite lat och köpte degen till vår hemmagjorda pizza. Det var verklligen skönt och bekvämt och kan passa ibland när man inte har tid eller energi till att göra egen deg. Jag köpte en deg som hette Sara Lee XXL och den var stor och smidig att jobba med. Det blev en lagom tjock pizza som i stort sett täckte en långpanna.


Jag köpte inte ett kit utan lade på en tomatsås med vitlök och chili som jag hade hemma, sen lök, salami, röd pesto och ost... Mmmm...


 


Till detta gjorde jag en coleslaw med 5 dl strimlad vitkål,  1 stor riven morot, 1 rivet syrligt äpple och  1 bit strimlad purjolök. Dressingen gör man av 1/2 dl majonnäs, 1/2 dl gräddfil eller matyoughurt (10 %), 1 msk vitvinsvinäger, 1 tsk socker, salt och svartpeppar.


Blanda grönsakerna med dressingen och ställ in skålen i kylen några timmar eller över natten.


Är det pizzakväll så bara måste man ha en coleslaw...

Av Hilla - 1 mars 2013 08:26


Jag har varit ute och rest igen och blev väldigt förtjust i ett café/ en restaurang i centrala Göteborg (bredvid NK). Condeco hette stället där jag åt lunch. En rejäl kyckling/nudelwok åt jag och till det serverades en stor salladsbuffé och färskt bröd. Allt var så gott!


Miljön var också speciell med en underbar mix av möbler... Hit kommer jag helt klart att gå fler gånger.


 


 


Ikväll lagar jag hemmagjord pizza med salamiskivor som huvudingrediens. Det var ett bra tag sedan jag gjorde egen pizza...



Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards