Alla inlägg under november 2013

Av Hilla - 15 november 2013 12:53


Lycka är att upptäcka den nya butiken "The English Shop" i centrala Uppsala...




Den här gången blev det bara köp av short bread men jag lär komma tillbaka många gånger!


 


Av Hilla - 14 november 2013 16:49


Ibland har man lite extra mysigt!


Här med varmt hembakt bröd med smör och brieost.

 

#hembakt #bröd #fika

Av Hilla - 13 november 2013 09:19

Den här rätten gör jag lite då och då...


1 laxsida eller 6 laxfiléer

1 liten burk creme fraiche

3-4 msk majonnäs

citronpeppar

salt, peppar

någon färsk ört t ex timjan


Jag blandar 1 liten burk creme fraiche med några matskedar (3-4) majonnäs och citronpeppar och någon färsk ört. Den här gången hade jag timjan hemma.


Jag saltar och pepprar laxen och sedan brer jag ut röran över laxen. Sedan ska rätten bakas i ugnen i ca 25 minuter på 175 grader.


#mat #matprat #lax #middag #recept

Av Hilla - 13 november 2013 09:18

Jag går ofta till Lilla Mari när jag är i Skellefteå. På sommaren kan man sitta ute på gården men nu är det lite för kallt för det. Då går jag gärna in i det gamla trähuset och sätter mig i kammaren där den öppna spisen sprakar (visserligen fakebrasa men ändå).


Det finns några lunchrätter och soppa att välja mellan och massor av fint fikabröd. Det finns färskt bröd till lunchen med parmesansmör. Det finns även veckotidningar att låna om man är där ensam. Just den här gången blev jag lite besviken på ceasarsalladen som jag beställt, eftersom den var dränkt i dressing, men normalt sett brukar jag vara nöjd.


Det blir Lillla Mari nästa gång jag besöker Skellefteå också!



#Skellefteå #lunch #fika #lillamari #café

Av Hilla - 10 november 2013 18:14


Idag blev det farsdags-fika här hemma med hembakt...


Kladdkaka och kanelsnurror


Sen åkte jag hem till min egen pappa med en nyttig present. Det blev kaffe och kaka där också...



#bakat #hembakt #frukt #farsdag #fika #matprat

Av Hilla - 8 november 2013 10:45


Jag fick en flaska  Stonés original green ginger wine i present av min syster. Hon har tidigare bott i Australien och där är ginger wine vanligt. Den här drycken finns att beställa på systembolaget.


Det ska bli kul att prova drycken...


Av Hilla - 7 november 2013 09:15


När vi hade middagsgäster här hemma sist skulle jag göra en paj med kavringbotten. Vis av tidigare erfarenhet visste jag att det är svårt att få upp den kalla lax- och räkpajen ur en vanlig pajform, så att paj biten ser fin ut på förrättstallriken. Jag köpte då en pajform med löstagbar botten och hela proceduren med att få ut fina pajbitar blev så mycket enklare...



 

Av Hilla - 6 november 2013 09:30



  

På torsdag har vi bjudit hit svärmor på vardagsmiddag och menyn blir enkel men förhoppningsvis god.


Jag gör en boeuf bourguignon med ugnsstekt timjanpotatis. Till efterrätt blir det kladdkaka med fruktsallad och vispgrädde.


 


 


Timjanpotatis 4 pers, 225 grader ca 40 minuter


ca 1 kg delikatesspotatis

1/2 dl flytande margarin

1-2 tsk soja

1 dl färsk timjan, finskuren

flingsalt, några nypor

olivolja, efter behag


Borsta potatisen noga och lägg den torkade potatisen i en smord ugnsfast form.Om någon potatis är större än de andra kan du dela den. Pensla överdelen av potatisarna med en blandning av flytande margarin och soja. Sätt in i mitten av ugnn i ca 40 minuter.


Ta ut potatisen när den är mjuk och blanda den med fint skuren färsk timjan, flingsalt och olivolja.


  









Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2013 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards