Alla inlägg under februari 2015

Av Hilla - 5 februari 2015 09:24


Igår fick jag sån lust att baka...


Jag plockade fram Pernilla Wahlgrens bok "Pernillas praliner" och valde att baka Havrerutor.


Det framgick inte av receptet om man skulle ha en liten eller stor långpanna så mina kakor bakades i en liten panna och blev lite tjockare än Pernillas, men goda var de absolut!


Ca 20 stycken


300 g smör

9 dl havregryn

2 1/2 dl strösocker

1/2 dl sirap

1 dl vetemjöl

3 tsk bakpulver

300 g nougat (jag hade inte det hemma men smälte 2 blockchoklad istället och bredde mycket försiktigt detta över kakan)


Smält smöret i en rymlig kastrull. Blanda resten av ingredienserna, utom nougaten, och rör om ordentligt. Tryck ut massan i en bakplåtspappersklädd långpanna. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i 10-15 minuter.


Ta ut kakan. Hyvla nougaten över den varma kakan, det är lättast om nougaten är riktigt kall. Låt kakan svalna och nougaten stelna, skär sedan i rutor. Förvara svalt.

Mina kakor blev ju lite annorlunda men ack så goda! Nästan gång testar jag en tunnare variant med nougat...


#hilla #matprat #recept #bakat #praliner #smaskigt  

Av Hilla - 2 februari 2015 20:35



Ikväll har jag ätit ute på restaurang i Luleå med en kollega. Restaurangen heter Chowkeeng och ligger på Stationsgatan 27. Vi beställde varsin Chicken Tikka Masala och det var riktigt gott!


Det fanns både Kinesikt, Koreanskt, Indiskt och pizza så det var lite spretigt men maten vi åt var verkligen god!


 

#matprat #hilla #Mat #indiskt #luleå #restaurang



Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards