Alla inlägg den 7 april 2015

Av Hilla - 7 april 2015 08:03



Igår testade jag ett nytt recept som jag hittat i COOPs tidning Mersmak. Det var en laxrätt som jag tyckte passade ypperligt på annandag påsk.




Lax med knaprigt nöttäcke


500g laxfile

1 tsk salt

2 msk olivolja

2 msk dijonsenap

1 dl grovhackade valnötter

1/2 dl grovhackade pumpakärnor


Sätt ugnen på 200 grader. Lägg laxen i en ugnsform och krydda med salt och peppar. Blanda olivolja och senap med nöt- och fröhacket. Täck laxen med smeten. Stek mitt i ugnen 20-25 minuter till en innertemperatur på 50-52 grader.


Till detta serverade jag kokt potatis, gräslök och gräddfil.


(Eftersom jag inte hade dijonsenap hemma bytte jag ut detta mot hovmästarsås och det funkade också kanonbra. Lite gräslökshack kom också med i smeten)


Här har jag just täckt laxen med nötsmeten...

 

#hilla #recept #lax #påskmat


Av Hilla - 7 april 2015 07:39



Vi har just kommit hem från en påskresa. Det blev inte fjällen med limpmackor och varm choklad utan istället en weekend i Dubrovnik, Kroatien...


 


Första kvällen åt vi på restaurangen Taj Mahal som var omtalat på  internet. Där serverades Bosnisk mat och vi började med att dela en förrättstallrik med typisk rökt skinka, ostar, oliver mm. Till huvudrätt valde maken en blandtallrik med massor av kött och såser, bl a en paprikasås. Dottern och jag valde cevapcici med hembakt börd, rödlök och en sorts gräddfil/yogurt.


Nästa kväll åt vi på en crossover-restaurang som fått mycket bra betyg, Azur hette restaurangen och där serverades Kroatisk mat med en touch av Asiatiskt.


Klicka på bilderna för större format. Här äter vi Lax med knaprigt täcke, tonfisk och svärdfisk Baklava med asiatisk touch till efterrätt...

     


Det blev en hel del fika också och så klart blev det traditionell baklavamed pistageglass men även cheesecake och mycket goda cappucinos.

   


Sista kvällen firade vi påskafton med lammkotletter på en restaurang strax utanför ringmuren...


#dubrovnik #hilla #resa #mat #restauranger #fika

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2015 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards