Alla inlägg under mars 2016

Av Hilla - 4 mars 2016 09:41


Jag köpte en basilika i mataffären senast jag handlade. Nu har jag tagit ut den ur den lilla plastkrukan och satt den i en större kruka med ny jord. Det är ett bra sätt att få basilikan att stå betydligt längre.


   


#hilla #matprat #kryddor #basilika #tips

Av Hilla - 3 mars 2016 09:22

Igår blev det soppa och pannkakor till middag. Inte på en torsdag - jag vet   


Soppan blev riktigt god så om du vill prova att göra min svampsoppa så kommer här receptet;


Champinjon- och trattkatarellsoppa, 4 port


10 skivade champinjoner

en liten näve torkade och smulade trattkantareller

3 finhackade charlottenlökar

1 msk smör

8 dl vatten

2 grönsaksbuljongtärningar

1,5 dl grädde

2 msk mjöl

2 msk creme fraiche, vitlök och örter

hackad färsk basilika

salt och peppar


Ta fram en stor gryta och stek charlottenlök och champinjoner försiktigt i smöret. Häll över vattnet och smula i trattkantarellerna och lägg i buljongtärningarna. Låt koka i ca 10 minuter. Tillsätt grädden som blandats väl med mjölet. Tillsätt creme fraichen. Låt soppen koka på låg värme några minuter till. Smaka av med salt och peppar och toppa med basilika innan servering.


 


#mat #hilla #matprat #soppa #svampsoppa

Av Hilla - 2 mars 2016 09:55


Jag blir så glad av mina gröna varor, inköpta igår...


 


Färsk basilika, fänkål, purjolök, chili, champinjoner och röd romansallad. Det blir nog vegetariskt ikväll...


#hilla #matprat #fruktochgrönt #grönsaker #vegetariskt

Av Hilla - 1 mars 2016 10:13


Min man fiskar under sommarhalvåret och en del av fångsten fryser vi in. Nu har vi kommit på att abborren klarar sig längre i frysen om man behåller skinnet på när man filear fisken. När vi fileat abborren helt och tagit bort skinnet har fisken inte varit så fräsch efter så här lång tid i fryst tillstånd.

Igår åt vi abborre till middag. Jag penslar köttsidan med rapsolja, saltar och kryddar. Sen får fisken vila en stund innan den grillas i en grillpanna eller på utegrill. Köttsidan steks knappt alls bara väldigt kort.


Snart dags att grilla fisken.

#hilla #matprat #mat #fisk #abborre #grilla

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards