Alla inlägg den 12 juni 2021

Av Hilla - 12 juni 2021 22:45

En historia om ett familjerecept.

Vi är fyra syskon och när våra föräldrar gick bort 2019 och 2020 sålde vi deras lägenhet och rensade bland alla saker. Långt senare när allt var klart hade vi funderingar kring ett av familjens kakrecept som vi inte kunde hitta.

Nyligen skulle jag leta ett annat recept hemma hos mig och hittade då receptet på "norska kakor" som mamma kallade dem. Jag hade i min ungdom skrivit ner receptet för hand i en anteckningsbok. Ingen av mina syskon hade kvar något recept och mammas recept var också borta.

Mitt recept var otydligt kring hur man skulle gå till väga, tid i ugnen och alla mått var i gram och inte deciliter. Idag provbakade jag ändå en omgång kakor och lyckades faktiskt riktigt bra! Så roligt att kunna ge tillbaka detta lite nostalgiska recept till mina syskon.

Här ska jag provsmaka en kantbit. Kakan skärs upp i fyrkantiga bitar.

#hilla #hillasmatprat #recept #nostalgi

Av Hilla - 12 juni 2021 22:26

Idag har jag gjort en Janssons frestelse som jag nu fryser in och värmer upp på midsommarafton.

#hilla #hillasmatprat #janssonsfrestelse

Av Hilla - 12 juni 2021 12:55

Vi kom tillbaka till sommarstugan igår och det var så roligt att se att chiliplantan fått frukter.

Sex chilifrukter räknade jag till och när de mognat och blivit röda är det dags för skörd.

På första bilden skymtar även basilika och mynta i krukor.

#hilla #hillasmatprat #chili #odling

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2021 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards