Inlägg publicerade under kategorin Tips

Av Hilla - 15 mars 2016 12:45

Som matbloggare har jag fått chansen att testa en nyhet, Smakbox. Fortsätt att läsa så får du veta mer om vad detta är...

Smakbox är en ny prenumerationstjänst där man får en låda full med nya matprodukter och smaker hemskickad varannan månad. Varje box innehåller 15 produkter och värdet är ca 350-450 kronor. Premiärboxen har ett värde av 454 kronor. Priset för prenumerationen är 189 kronor (varannan månad). Vill du också vara med på detta kan du börja prenumerera och är du snabb får du också premiärboxen som första låda. Just nu får du 15% rabatt fram till den sista juni om du uppger koden HILLASMATPRAT i fältet kampanjkod och trycker aktivera.

Här kan du hitta hemsidan för smakbox

När jag kom hem med paketet var det som lilla julafton att få öppna och titta på alla nya grejer som jag fått hem.

#hilla #matprat #smakbox #test #nyaprodukter

Av Hilla - 9 mars 2016 11:45

Igår åt jag middag med kollegor på en italiensk kvartersrestaurang i Helsingfors. Stället heter Mamma Rosa (Runebergskatu 55) och vi var alla mycket nöjda med maten och servicen.

Vi beställde alla olika rätter såsom lever, pizza och skaldjurspasta. Själv valde jag att äta vegetariskt och det blev chevre med rödbetsrisotto. Jag äter mer vegetariskt eftersom jag tror det är bra för mig och för att jag tycker att det är gott!

Alla var mycket nöjda med sina rätter!

Idag har jag promenerat runt lite och ätit en rågbrödssmörgås på Fazer café inne i gallerian Forum bl a...

#Helsingfors #restaurang #mammarosa #italienskt

Av Hilla - 4 mars 2016 09:41

Jag köpte en basilika i mataffären senast jag handlade. Nu har jag tagit ut den ur den lilla plastkrukan och satt den i en större kruka med ny jord. Det är ett bra sätt att få basilikan att stå betydligt längre.

#hilla #matprat #kryddor #basilika #tips

Av Hilla - 25 februari 2016 16:11

Idag tog vi en promenad inne i Uppsala stad och efter en rejäl runda blev vi sugna på att testa det nya caféet i Uppsala slott. Caféet drivs av Cajsas kök... Cajsa som var med i Kockarnas kamp på TV.

Vi valde att ta tre smörrebröd för 99:- och då fanns det 5-6 sorter att välja på. Vi valde gubbröra, ägg- och räkor och rostbiff. Supergott!

Miljön var annorlunda med flera olika rum att sitta i. Det fanns rum på flera olika våningar, de flesta med flera små bord och ett rum med långbord. Har du tid och lust kan du även besöka Uppsala konstmuseeum, som du når via samma ingång.

#hilla #matprat #mat #cafe #slottetuppsala

Av Hilla - 22 februari 2016 09:46

Vi har planer på en resa till Wien i vår. Mest för att vår dotter pluggar där den här terminen, men så klart lockar matupplevelserna också. Jag vet att Wien är känt för sina caféer och sin sachertårta men mycket mer än så vet jag inte. Har du koll på vad man ska äta i Österrike? Om inte annat kan jag googla på det...

Hur som helst söker jag nu en flygresa för oss och då fick jag tips om att använda en hemsida där det lätt att hitta en billig flygresa och man kan ställa in sökningen efter pris, resläng och antal mellanlandningar t ex. För oss blir det en flygbokning för mig, maken och sonen och vi åker över en långhelg i maj. Åh vad jag längtar!

#hilla #flyg #bokaresa #resa #Mat #matprat #sachertårta #wien

Av Hilla - 19 februari 2016 14:00

På fettisdagen var jag hos en komis och fikade och hon hade gjort egna semlor. Hon hade dekorerat semlan så fint så vi kom att prata om spritsar. Jag har inte ägt en sprits på flera år eftersom jag slängde min gamla plastade tygsprits, som luktade surt. Jag fick då tipset av min väninna att köpa en silikonsprits istället som är lätt att rengöra och använda om och om igen. Sagt och gjort...

Jag gick in internet och sökte på Bagaren och Kocken och köpte en ny sprits där. Klicka på länken om du vill se hur spritsen ser ut.

#matprat #hilla #semla #sprits #bagarenochkocken #shopping #Tips #baka

Av Hilla - 18 februari 2016 15:15

Jag äter oftast gröt till frukost och för att göra det lite enklare för mig har jag gjort i ordning en mix som står klar att använda.

Här har jag blandat fiberhavregryn, krossade linfrön, solrosfrön, russin och gojibär i en behållare. Bara att mäta upp och koka gröten i en kastrull eller i micron på morgonen.

#gröt #matprat #hilla

Av Hilla - 17 februari 2016 09:18

Igår var en kompis och jag på after work. Vi brukar få till en gemensam middag på restaurang varje termin och då går vi ofta till en trevlig pub i Uppsala som heter Churchill arms

De har after work-priser, så hamburgare med ett glas vin kostade bara 179:-. Pga en miss från köket fick vi vänta väldigt länge på maten, så en fin tryffel och kaffe fick vi också som kompensation. Att den här puben just fått utnämningen "läsarnas favoritkrog" i Uppsala Nya Tidnings krogpris Guldkajan visar hur populär restaurangen är i Uppsala.

Churchill arms ligger nära Uppsala stadsbibliotek och där passade jag på att låna tre kokböcker. Jag älskar kokböcker men man kan ju inte äga allt. Ett lån är ju helt enkelt perfekt!