Inlägg publicerade under kategorin På café

Av Hilla - 24 januari 2017 18:57

En liten Köpenhamnsresa så här i slutet av januari. Jag tog tåget från Uppsala och njöt av lugnet och utsikten på tåget.

Lunch åt jag på en fiskebåt nära Nyhavn på väg till bron mot Christiansholm. Det blev boullabaisse, bröd och ett glas vitt vin.

Fika blev det på Royal Smushi Café på Amagertorv 6. Riktigt mysigt, lugnt, fräscht och gott! Här kaffe och citron- och marängpaj.

#matprat #hilla #resa #boullabaisse #fiskgryta #fika #citronpaj #Smushi #köpenhamn

Av Hilla - 11 november 2016 20:23

Jag befinner mig i Kalmar över helgen. Det blir mest jobb men en "fikalunch" hann jag iaf med på stan idag.

Konditori Fiesta hette stället. Jag valde att äta en vegetarisk paj och då ingick både bröd, smör, kaffe och en småkaka för 79 kronor.

Jag gillar riktiga konditorier där allt som erbjuds är bra bageribröd...

#matprat #hilla #Konditori #café #fika #fiesta #paj #kalmar

Av Hilla - 29 oktober 2016 10:30

igår var jag i Sundsvall och jag och två kollegor skulle luncha. Vi ville ha riktig mat och då kom jag ihåg ett ställe där jag ätit förut. Innergården 1891 heter restaurangen och den ligger i gallerian IN mitt i stan.

Vi valde fläskkarré med rostad potatis och kycklingfilé med rotsaker och båda rätterna var riktigt goda. Priset låg runt 95:- och då ingick en rejäl salladsbuffé och flera sorters gott matbröd med smör/ färskost.

Är man fikasugen så såg jag att det fanns bra med fikabröd också.

#sundsvall #matprat #hilla #lunch #mat #fika #restaurang

Av Hilla - 14 september 2016 10:24

Tänk att något så enkelt kan vara så gott...

Jag var nyligen i Danmark genom jobbet och på ett café valde jag att äta ett smörrebröd. Så klart måste man äta en sån specialitet när man får chansen. Mitt smörrebröd var toppat med potatis, majonnäs, gurka, tomat, röd lök och rostad lök. Mmmm...

#matprat #hilla #smörrebröd #danmark #mat #fika #cafe

Av Hilla - 16 maj 2016 08:49

En resa då och då ger så mycket. Många upplevelser och framför allt uppskattar jag matupplevelserna...

Vi bodde på hotell Harmoni i Wien

Varje eftermiddag mellan kl 15-18 bjöds det på afternoon tea i det här fina rummet...

Frukosten var mycket fin och det fanns t o m Prosecco om så önskades...

Kaffe och tiramisukaka på konditori Aida...

Här en sachertårta på Hotel Sacher. En klassiker...

Man kunde också köpa med sig sachertårta och annat...

En wienerschnitzel måste man ju också äta i Wien. Här på restaurang Figlmüller...

Här är vi på naschmarkt där all mat du kan tänka dig köpa eller äta finns. Dessutom är det en stor loppis...

Sista kvällen åt vi på en trendig fiskrestaurang, Konoba

Maten var helt fantastisk och hela stället var underbart med hög ljudvolym, glada människor och härlig stämning.

Det var våra matdagar i Wien det - härligt!

Ps. Båda de här restaurangerna var mycket populära och vår dotter hade bokat bord i god tid. Vi åt även sushi och italienskt... Ds.

#wien #resa #hilla #matprat #fisk #fika #sachertårta #tiramisukaka #hotell

Av Hilla - 18 mars 2016 12:59

När jag är i Östersund går jag gärna till Törners konditori. Där finns det både gott fikabröd och bra lunchalternativ. Idag valde jag en vegetarisk sallad med quinoa, bönor, sallad, rödbetskräm och chevre.

Här två bilder från konditoriet;

#hilla #matprat #fika #konditori #lunch #östersund

Av Hilla - 14 mars 2016 07:46

I helgen har vi hälsat på min syster och svåger i Mantorp. Där bjöds vi på en massa god mat och dryck.

Igår gjorde vi en utflykt till Vadstena och där blev det en promenad och en god fika på "gamla konditoriet". Det var väldigt gulligt och fint inrett på caféet och mycket bröd att välja på. En pärla helt enkelt!

#hilla #matprat #cafe #vadstena #utflykt

Av Hilla - 25 februari 2016 16:11

Idag tog vi en promenad inne i Uppsala stad och efter en rejäl runda blev vi sugna på att testa det nya caféet i Uppsala slott. Caféet drivs av Cajsas kök... Cajsa som var med i Kockarnas kamp på TV.

Vi valde att ta tre smörrebröd för 99:- och då fanns det 5-6 sorter att välja på. Vi valde gubbröra, ägg- och räkor och rostbiff. Supergott!

Miljön var annorlunda med flera olika rum att sitta i. Det fanns rum på flera olika våningar, de flesta med flera små bord och ett rum med långbord. Har du tid och lust kan du även besöka Uppsala konstmuseeum, som du når via samma ingång.