Inlägg publicerade under kategorin Mat/ resor

Av Hilla - 14 september 2016 10:24

Tänk att något så enkelt kan vara så gott...

Jag var nyligen i Danmark genom jobbet och på ett café valde jag att äta ett smörrebröd. Så klart måste man äta en sån specialitet när man får chansen. Mitt smörrebröd var toppat med potatis, majonnäs, gurka, tomat, röd lök och rostad lök. Mmmm...

#matprat #hilla #smörrebröd #danmark #mat #fika #cafe

Av Hilla - 16 maj 2016 08:49

En resa då och då ger så mycket. Många upplevelser och framför allt uppskattar jag matupplevelserna...

Vi bodde på hotell Harmoni i Wien

Varje eftermiddag mellan kl 15-18 bjöds det på afternoon tea i det här fina rummet...

Frukosten var mycket fin och det fanns t o m Prosecco om så önskades...

Kaffe och tiramisukaka på konditori Aida...

Här en sachertårta på Hotel Sacher. En klassiker...

Man kunde också köpa med sig sachertårta och annat...

En wienerschnitzel måste man ju också äta i Wien. Här på restaurang Figlmüller...

Här är vi på naschmarkt där all mat du kan tänka dig köpa eller äta finns. Dessutom är det en stor loppis...

Sista kvällen åt vi på en trendig fiskrestaurang, Konoba

Maten var helt fantastisk och hela stället var underbart med hög ljudvolym, glada människor och härlig stämning.

Det var våra matdagar i Wien det - härligt!

Ps. Båda de här restaurangerna var mycket populära och vår dotter hade bokat bord i god tid. Vi åt även sushi och italienskt... Ds.

#wien #resa #hilla #matprat #fisk #fika #sachertårta #tiramisukaka #hotell

Av Hilla - 9 mars 2016 11:45

Igår åt jag middag med kollegor på en italiensk kvartersrestaurang i Helsingfors. Stället heter Mamma Rosa (Runebergskatu 55) och vi var alla mycket nöjda med maten och servicen.

Vi beställde alla olika rätter såsom lever, pizza och skaldjurspasta. Själv valde jag att äta vegetariskt och det blev chevre med rödbetsrisotto. Jag äter mer vegetariskt eftersom jag tror det är bra för mig och för att jag tycker att det är gott!

Alla var mycket nöjda med sina rätter!

Idag har jag promenerat runt lite och ätit en rågbrödssmörgås på Fazer café inne i gallerian Forum bl a...

#Helsingfors #restaurang #mammarosa #italienskt

Av Hilla - 22 februari 2016 09:46

Vi har planer på en resa till Wien i vår. Mest för att vår dotter pluggar där den här terminen, men så klart lockar matupplevelserna också. Jag vet att Wien är känt för sina caféer och sin sachertårta men mycket mer än så vet jag inte. Har du koll på vad man ska äta i Österrike? Om inte annat kan jag googla på det...

Hur som helst söker jag nu en flygresa för oss och då fick jag tips om att använda en hemsida där det lätt att hitta en billig flygresa och man kan ställa in sökningen efter pris, resläng och antal mellanlandningar t ex. För oss blir det en flygbokning för mig, maken och sonen och vi åker över en långhelg i maj. Åh vad jag längtar!

#hilla #flyg #bokaresa #resa #Mat #matprat #sachertårta #wien

Av Hilla - 21 januari 2016 16:45

I förrgår kväll var vi på restaurang hela familjen och detta var för att fira vår dotters födelsedag. Afrika är en kontinent som dottern besökt vid två tillfällen och i sommar blir det en rundresa, för hennes del, i flera afrikanska länder.

Ingen blev alltså förvånad när hon valde att vi skulle gå på Messob i Uppsala, en restaurang med Etiopisk/ Eritriansk inriktning. Vi åt riktigt god mat som serveras på injera, ett bröd som liknar en pannkaka. Sen får man några extra bröd som man kan använda när man äter med händerna. Dryckerna var minst lika spännande. Öl, cider mm från olika Afrikanska länder. Jag valde mango-iste eftersom jag skulle upp i ottan dagen efter.

#afrikanskmat #afrikanskt #matprat #hilla #restaurangbesök

Av Hilla - 7 oktober 2015 08:38

När tiden inte riktigt räcker till är det tur att det finns torghandel. I måndags var jag i Stockholm och köpte 3 kilo lingon på Hötorget. Dessa lingon har jag fryst in och så gör jag rårörda lingon vartefter.

Jag träffade en väninna och vi åt lunch på Tiffin som ligger alldeles intill Hötorget på Slöjdgatan. Det var riktigt trevligt och god indisk mat.

Sen gick vi vidare och tog ett glas vin på en Boqueria. Där fanns massor av pintxos men vi var så mätta efter lunchen så det blev bara dryck den här gången...

#matprat #hilla #stockholm #indiskt #pintxos #mood #lingon

Av Hilla - 3 oktober 2015 10:17

Jag hittade ett tips i tidningen "Affärresenären" för oss som gillar mat. Jag är jättepeppad på att gå en matvandring i Göteborg där jag faktiskt befnner mig ganska ofta. Samma aktivitet kan man också hitta i Stockholm.

Det är en tre timmar lång guidning genom staden där man erbjuds en hel del smakupplevelser men man får också en historisk anknytning vilket gör att matvandringen passar både turister och infödda matentusiaster.

#matprat #hilla #resa #göteborg #matvandring

Av Hilla - 3 oktober 2015 10:02

Är du en surdegsälskare som vill resa ibland?

Nu kan du lämna in din surdeg på hotell och då kan vara säker på att surdegen mår prima även när du kommer hem. I Sky City i Sky bridge tar konditoriet "RC Chocolat" hand om surdegen på bästa sätt.