Alla inlägg under augusti 2014

Av Hilla - 29 augusti 2014 10:33


Har du inte besökt Törners konditori på Storgatan i Östersund ännu så kan jag verkligen rekommendera dig att göra det.


Jag går alltid dit när jag har vägarna förbi. Det är ett modernt café men i coola retrolokaler. Det är fint kaffebröd, modernare mackor, sallader och smoothies som trängs i kyldiskarna. Vid ingången finns också en hel hylla fylld med deliatesser.


   


#matprat #hilla #fika #cafe #törners #östersund

Av Hilla - 25 augusti 2014 10:16


Känner du för att  äta lite mer vegetariskt så kanske de här goda soppan kan bli ett av dina favoritrecept!


Linssoppa


2 gula lökar

1/2 msk curry

1/2 msk spiskummin

1 tsk garam masala

1 burk cocosmjölk

2 burkar finkrossade tomater

2 st grönsaksbuljong-tärningar

1 dl röda linser

3 st fint strimlade limeblad (kan uteslutas)

salt och peppar efter behag


Skala och skiva löken. Fräs den med kryddorna en stund. Tillsätt tomatkross, cocosmjölk, buljongtärningarna och limebladen. Koka upp och låt puttra i 10 minuter. Tillsätt de väl sköljda linserna och låt småputtra tills linserna är mjuka, ca 10 minuter. Smaka av med salt och peppar.


Receptet är hämtat från Condecos hemsida.


Jag mixade inte min soppa men det kan man göra om man vill ha en slätare soppa.


 


#hilla #matprat #soppa #recept #linssoppa #vegetariskt

Av Hilla - 22 augusti 2014 11:02



Vår dotter har nyligen kommit hem efter en sommar i Tanzania. Vi fick en god och fin present när hon anlände - Tanzanianskt kaffe rostat över öppen eld.


Vi maler kaffebönorna i min lilla kaffekvarn och njuter av aromen från det färskmalda kaffet.


 

Av Hilla - 22 augusti 2014 10:57

Ibland har man inte tillgång till sin vanliga hemmaugn när man ska baka. En kollega på mitt jobb bevisade att det går bra ändå...


Här har han bjudit oss alla på nybakta äppel-och rabarberkakor i ett flygplan 10.000 meter upp i luften. På flygplanet finns visserligen ugnar men detta var första gången jag varit med om bakning i ett flygplan.

 


#hilla #matprat #sockerkaka #bakning 

Av Hilla - 14 augusti 2014 10:15


Jag har ett favoritmatställe på Avenyn i Göteborg. Stället heter Condeco och har nyttig och god lunch.


Sist jag var där åt jag en indisk linssoppa och till det får man även ta av deras vegetariska tillbehör (hummus, ugnsbakade rotsaker, cous cous mm) och bröd. Linssoppan var så god så jag ska absolut följa deras recept på hemsidan och försöka göra soppan här hemma.

 


#recept #hillasmatprat #maprat #linssoppa #hummus #couscous #condeco #göteborg #godmat

Av Hilla - 12 augusti 2014 11:33

Åh, vilken härlig sommar vi haft.


Vid vår sommarstuga utanför Norrtälje har vi haft gott om blåbär. Vi har ätit bären i alla tänkbara former. Med mjölk och socker, som blåbärspaj, som dekoration och fyllning i pannkakstårta bl a...



   


 


Jag såg morgon-TV och fick tipset att göra smuldeg till blåbärspajen och sen riva över vit choklad innan pajen går in i ugnen - det blev gott!


#matprat #hilla #blåbärspaj #blåbär #vitchoklad #recept

Av Hilla - 11 augusti 2014 10:16

Nu är det dags att skaka liv i matbloggen igen efter en underbar sommar.


Just nu befinner jag mig på Hotel Post i Göteborg och morgonen bjöd på en hälsosam och god frukost här i hotellmatsalen...


 


#hotelpost #hotellfrukost #frukost #matblogg #hilla #matprat

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards