Alla inlägg under december 2022

Av Hilla - 26 december 2022 11:53

Svärsonen kan han.

Vi hade ett rätt så traditionellt julbord med olika sorts sill, saffransgravad lax, köttbullar, lammkorv, grönsakspaj, sylta, salami, broccoli, lingon- och valnötssallad, skinka, rödbetssallad och brieost. Som tillbehör gjorde svärsonen brunkål och stuvad grönkål. Mycket gott och uppskattat!

Till efterrätt hade vi diverse julgodis och mandelkorgar med grädde och hjortronsylt.

Jag har inte tagit några kort då det varit fullt upp men en bild på vår gran får vara med.

Imorgon kör vi knytkalas hos min syster och sen är det slut på julefriden för min del, då jobbet kallar.

God fortsättning kära läsare och så småningom gott nytt år!

#hilla #hillasmatprat #julmat #brunkål #stuvadgrönkål

Av Hilla - 26 december 2022 11:43

Idag förbereder jag nyårsdesserten.

Det blir mandelkorgar med brynt smör-glass (som jag köper på ett konditori) och färska hallon.

https://www.ica.se/recept/mandelkorg-med-glass-och-varma-hjortron-714202/

#hilla #hillasmatprat #nyårsdessert

Av Hilla - 23 december 2022 15:05

Nu blir det fika med blåbärsprinsess.

#hilla #hillasmatprat #tårta #blåbärsprinsess #födelsedag #30år

Av Hilla - 23 december 2022 11:55

Skinkan är klar och får nu vila kylskåpet i en för skinka avsedd plastbytta från tupperware. I botten ligger en hållare som man kan lyfta upp när man ska skära skivor av skinkan. Den är perforerad så den eventuella fukten skiljs från köttet

Vi har firat sonens 30-årsdag på morgonen med sång och extra god frukost. I eftermiddag blir det tårta och paket och ikväll restaurangbesök. Härligt att ha mycket att fira!

#hilla #hillasmatprat #födelsedag #julskinka

Fest · Tips
Av Hilla - 22 december 2022 14:29

Vi har fått hem sonen från Spanien och i eftermiddag kommer även dottern på några dagars besök. Vi förbereder både för sonens 30-årsdag imorgon och inför julafton.

Idag har jag t ex kokat risgrynsgröt i ugn. Det är det bästa som hänt, att jag lärt mig detta. Ingen mer vidbränd gröt.

https://www.koket.se/nyhetsmorgon/mathias-dahlgren/risgrynsgrot-i-ugn

Allt tillagat i en gryta som tål att stå i ugnen.

#hilla #hillasmatprat #risgrynsgröt #födelsedag #jul

Av Hilla - 20 december 2022 19:29

Idag lunchade jag med dottern på Güntherska konditoriet i Uppsala.

Jag tog en räkcroissant och dottern tog en wrap som de kallade "biff och bea". Trevligt och gott!

Detta konditori har bytt ägare sedan jag var liten, men är sig kvalitetsmässigt likt. Jag har starka barndomsminnen från när min farfar bjöd på så kallad "ischoklad" på hovkonditoriet. Det var en chokladdryck i ett högt glas med glass, is och grädde. Även idag är detta ett av Uppsalas bästa caféer och de har även lunchrätter och Napolitansk pizza.

#hilla #hillasmatprat #Güntherska #uppsala #ejsponsrad

Av Hilla - 20 december 2022 16:46

Idag har jag gjort chokladkola enligt detta recept.

https://www.norrmejerier.se/goda-recept/chokladkola-med-havssalt

Jag gjorde exakt som det stod i receptet och använde till och med termometer. Trots detta blev mina kolor mer som fudge. Jättegoda men inte blanka och sega som på bilden.

Jag är ändå nöjd men kanske gör lite knäck en annan dag för att få den sega känslan.

#hilla #hillasmatprat #chokladkola #flingsalt

Av Hilla - 19 december 2022 17:58

Idag lagade jag linsbiffar och ugnsstekt paprika och broccoli. Till det värmde vi på potatisgratäng som vi hade kvar från en tidigare middag. Receptet hittade jag på nätet men ändrade lite efter vår smak.

Till detta åt vi BBQ-sås.

Recept;

2 dl röda linser (koka i buljong 10 minuter)
1 ägg
1 lök (hackad)
1/2 dl mjöl
1/4 dl ströbröd
2 msk röd pesto
1 vitlöksklyfta (skivad)
Salt, peppar, chili, dragon, oregano.

Mixa allt med stavmixer och klicka ner i varm stekpanna. Stek några minuter per sida beroende på hur stora klickar du gör. Fortsätt steka tills smeten är slut.

#hilla #hillasmatprat #linsbiffar

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards