Alla inlägg under januari 2016

Av Hilla - 27 januari 2016 13:00


Vi var bortbjudna i helgen och blev bjudna på något spännande. Värden och värdinnan har kontakter inom jakt så vi blev bjudna på vildsvinsstek till huvudrätt. Receptet var hämtat från "Allt om mat" och du kan klicka på länken om du vill läsa vidare.


 


Vildsvin har jag aldrig ätit förut men det var jättegott och lite annorlunda. Hade någon frågat mig vad det var hade jag nog gissat på att vi åt hjort.


Till förrätt fick vi ceasarsallad och till efterrätt en god hallonmoussetårta. Ingen dålig middag...


#vilt #matprat #hilla #vildsvinstek #ceasarsallad #tårta





Av Hilla - 25 januari 2016 15:21


Idag testade jag ett av de senaste recepten i Medmeras tidning...


 


Jag hade inga röda linser hemma så istället tog jag 230 g kokta kikärtor och 2 msk baba ganoush.


Biffarna blev otroligt frasiga, fräscha och saftiga. Jag rekommenderar dig att testa receptet eller min variant av biffar. Detta serverar jag ikväll med tillbehören som föreslås i receptet.


 


#vegetariskt #linsbiffar #kiksärtsbiffar #matprat #hilla

Av Hilla - 25 januari 2016 12:17



Igår lagade jag en stor laddning chili con carne med köttfärs, lök, tomatsås, vita bönor, kidneybönor, cocktailtomater, vitlök, buljong och kryddor. Den blev riktigt mustig och god. Lyckan är stor när det är dags för lunch idag och jag kan äta av den goda chilin. Dessutom räckte maten till två matlådor. Helt perfekt!


 

Av Hilla - 21 januari 2016 16:45


 I förrgår kväll var vi på restaurang hela familjen och detta var för att fira vår dotters födelsedag. Afrika är en kontinent som dottern besökt vid två tillfällen och i sommar blir det en rundresa, för hennes del, i flera afrikanska länder.

Ingen blev alltså förvånad när hon valde att vi skulle gå på Messob i Uppsala, en restaurang med Etiopisk/ Eritriansk inriktning. Vi åt riktigt god mat som serveras på injera, ett bröd som liknar en pannkaka. Sen får man några extra bröd som man kan använda när man äter med händerna. Dryckerna var minst lika spännande. Öl, cider mm från olika Afrikanska länder. Jag valde mango-iste eftersom jag skulle upp i ottan dagen efter.


 


#afrikanskmat #afrikanskt #matprat #hilla #restaurangbesök

Av Hilla - 18 januari 2016 20:02



Igår hade vi släktfika hemma hos oss...


   


Det bjöds på Skärmarbröd med smör och ost, skurna pepparkakor, choklad-jitterbugkakor, kanelbullar, lussekatter och en päron- och chokladkaka.


#fika #hilla #kakor #baka #bullar #matprat

Av Hilla - 12 januari 2016 13:16



Jag fick ekologisk kanel och vaniljsocker i julklapp av min matintresserade svåger. Kanelen kom till användning idag när jag bakade kanelbullar...


   


#matprat #hilla #bullar #ekologiskt #kanel #vaniljsocker

Av Hilla - 3 januari 2016 12:49



Nå... blev det pizza på nyårsdagen? Det är ju tydligen enormt vanligt att man beställer pizza just den första dagen på året. Vi äter inte köpt pizza så ofta längre och inte åt vi det på nyårsdagen heller. Istället gjorde vi pannkakor vilket kändes fräscht och gott efter all jul- och nyårsmat.

 


Här en amerikansk pannkaka med keso, nötter, russin och honung...


#hilla #matprat #pannkakor #pizza #nyårsdagen



Av Hilla - 1 januari 2016 16:20


Gårdagens festligheter i bilder...


 

Västerbottenpaj med creme fraiche, löjrom, rödlök och räkor.


 

Helstekt oxfilé med potatiskaka och haricot verts.


 


#oxfile #nyår #västerbottenpaj #löjrom #maprat #hilla



Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards