Alla inlägg under mars 2018

Av Hilla - 31 mars 2018 10:47


Jag jobbar i helgen och maken är i USA på en nöjesresa med kompisar. Barnen och jag ska iallafall fira påsk på annandagen och idag hinner jag förbereda lite med en lökpaj.


   


Recept;


2 dl vetemjöl

1 dl grahamsmjöl

125 g smör

2 krm salt

2 msk kallt vatten


Fyllning

4 små gula lökar

1/2 mindre purjolök

3-5 vitlöksklyftor

2 msk smör

250 g smakrik ost eller kryddost

3 ägg

2 dl mjölk

1 dl vispgrädde

1 tsk salt

1 krm nymald svartpeppar

1 msk färsk rosmarin (finskuren)


Hacka ihop mjöl, smör och salt gärna i matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop til en deg.


Tryck ut pajdegen i en pajform. Ställ formen i kylen i 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader.


Fyllning; Skala och skär den gula löken i skivor. Skala och finhacka vitlöken. Skär purjon i skivor. Fräs löken i smör i en stekpanna. Låt fräset svalna. Grovriv osten.


Vispa ihop ägg, mjölk och grädde. Krydda med salt och peppar.


Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i ca 10 minuter. Lägg lökfräset i bottnen på pajskalet och strö över osten. Häll på äggstanningen och grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter, tills äggstanningen har stannat och pajen har fått fin färg.


#hilla #hillasmatprat #paj #lökpaj #påsk #vegetariskt

Av Hilla - 26 mars 2018 18:25

Gott gott och enkelt!



Bresaola, tomater, purjolök, olivolja och mozarella på det ena fatet. Lax, ricotta och spenatfylld pasta med parmesanost strödd över...      


#hilla #hillasmatprat #lax #pasta #mozzarella #tomat #skinka

Av Hilla - 20 mars 2018 10:39

Jag testade att laga en, för mig, ny rätt igår. Jag hade rosmarin över från en annan måltid och googlade helt enkelt fram detta recept från "allt om mat".

 



http://alltommat.se/recept/kyckling-med-rosmarin-och-vitlok/


Jag gjorde en madeirasås till vilket jag tyckte lyfte rätten. Jag använde vanlig gul lök och kycklinglårfilèer...


#hilla #hillasmatprat #kyckling #rosmarin #mathemma #recept

Av Hilla - 18 mars 2018 18:16

I fredags kom sonen hem på middag. Vi åt entrecote, svampsås och ugnsgrönsaker.

Väldigt gott blev det!

#hilla #hillasmatprat #fredagsmiddag

Av Hilla - 8 mars 2018 16:31

Att få komma hem efter en jobbresa och få laga egen mat...

#vegetariskt #linsgryta #pannkakor

Av Hilla - 1 mars 2018 12:57


Jag fick en hel påse grötris över efter jul och funderade på om man kan göra risotto av det. Jag googlade och förstod att, visst går det.


Jag gjorde en riktigt god svamprisotto;


 


Recept;

4 portioner


1 lök, finhackad

300 g hackade färska champinjoner eller annan svamp (jag blandade champinjoner och torkade, blötlagda trattisar)

1 l kokande vatten

1 tsk timjan

3 dl grötris

3 msk fond eller 2 grönsaksbuljongtärningar

1 skvätt grädde

1 skvätt vitt vin eller matlagningsvin

2 dl finriven parmesan

salt, peppar


Fräs lök och svamp i en stekpanna med höga kanter. Koka upp vattnet i en kastrull bredvid. Blanda ner timjan och ris i svampen och fräs ca 1 minut. Häll på kokande vatten och fond så att det precis täcker. Stekpannan ska nu vara på medelvärme. Rör om hela tiden. När risotton är krämig häll på mer vatten och rör om och fortsätt så tills all vätska är borta och kärnan i riset finns kvar men inte känns hård (ca 20 min). Mot slutet slå på lite grädde och matlagningsvin. Smaka av med salt och peppar och blanda ner parmesan. Servera direkt!


#hilla #hillasmatprat #risotto #grötris #mat #svamp

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards