Alla inlägg under januari 2022

Av Hilla - 28 januari 2022 14:41

Idag har jag kokat en liten omgång vinbärssylt och så bakade jag fröknäcke.

#hillasmatprat #hilla #vinbärssylt #fröknäcke

Av Hilla - 25 januari 2022 16:38

Idag tog vi en promenad i Salabacke i Uppsala och passade på att fika på Leijon konditori på Årstagatan. Jag valde en ostsmörgås och maken tog en toscabulle och en biskvi.

https://leijonbageri.se/

Vi tyckte det var trevligt och framförallt mycket gott!

Det var första gången vi fikade på konditoriet, men vi har handlat bröd där förut.

Det var väldigt många som kom in och handlade och det som verkade mest populärt var semlorna.

#hilla #hillasmatprat #leijonbageri

Av Hilla - 25 januari 2022 10:09

Vi hade två fula bananer i fruktskålen imorse. Då gjorde jag bananplättar som är perfekt som mellanmål eller till fikat.

https://www.ica.se/recept/bananplattar-722309/

Man kan välja att utesluta vaniljsocker om man vill ha mer naturlig sötma. Jag tillsatte solrosfrön i min smet.

Mina plättar blir perfekta att ta med till jobbet som mellis.

#hilla #hillasmatprat #bananplättar #mellanmål

Av Hilla - 23 januari 2022 20:50

Idag firade vi dottern som nyligen fyllt år. Jag lagade ugnsbakad laxsida med potatis och palsternacka samt en kall örtsås

En laxsida med salt, peppar, dill, hyvlat smör och tunna citronskivor. Ca 30 minuter i ugnen på 170 grader.

Sen kaffe med småkakor, mangomousse-tårta (köpt), och chokladask från Lindt.

#hilla #hillasmatprat #lax #mangotårta

Fest · Fisk
Av Hilla - 17 januari 2022 13:51

Jag bakade av den sista pepparkaksdegen idag. Skurna pepparkakor är mumsigt.

Vi gillar verkligen pepparkakor så det gör ingenting att julen är förbi.

#hilla #hillasmatprat #pepparkakor

Av Hilla - 15 januari 2022 15:03

På hösten har vi ofta mycket äpplen och då fryser jag in klyftor. Jag skalar inte äpplena utan klyftar dem bara och häller på socker och kanel innan jag stoppar dem i en påse (lagom mängd för en paj) i frysen.

Idag gjorde jag en äppelpaj och gissa om det var gott!

#hilla #hillasmatprat #äppelpaj

Av Hilla - 14 januari 2022 22:46

Vi fick ett fint vin av sonen i julklapp. Ett vitt vin, från Kanarieöarna, som han köpte på taxfree på väg hem i julas.

Vinflaskan var ganska mörk så jag trodde det var rött vin. Det visade sig vara vitt men det funkade väldigt bra till vår fredagsmiddag ändå.

Entrecote och ugnsstekta grönsaker ligger på tallriken. Tillbehör var ett hemgjort vitlöks- och örtsmör.

På bordet har vi årets första tulpanbukett.

#hilla #hillasmatprat #vittvin #Kanarieöarna #entrecote

Av Hilla - 14 januari 2022 11:55

Igår när jag kom hem efter fyra dagars jobb på resande fot hade maken lagat god mat till oss.

Pasta med bl a skaldjur, vitlök och purjolök. Mums! Vi tog varsitt glas vitt vin till maten också.

#hilla #hillasmatprat #skaldjurspasta

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards