Alla inlägg under juli 2013

Av Hilla - 31 juli 2013 16:00


I måndags var vi hos min svåger och det var dags för...


...tunnbröd, lök, färskpotatis och så surströmming förstås. Mmmm...


 

#surströmming





Av Hilla - 13 juli 2013 17:24



Sommarmaten kan ju vara så fantastiskt fräsch och god.


Här har vi grillat abborrar. Tillbehör skagenröra, sallad, mozarella och färskpotatis...




Vi hade lite att fira och då passar ju bubbel bra!

 

Av Hilla - 10 juli 2013 09:45


Semestern är slut och det märks något på midjemåttet...


Igår började jag jobba igen och nu ska jag även börja arbeta med mitt matintag. Inga kanelbullar, munkar, kakor eller chokladkakor nu på ett tag. Dags att strama upp och downsiza...


           


I helgen var jag i Hälsingland, bl a för att vara med på ett syskonbarns konfirmation. Min syster och hennes man hade gjort en god buffé som hela släkten bjöds på efteråt. Det var två olika salladsfat - den ena med grillad kyckling och den andra med fisk. Två goda såser, en med parmesan och en med franska örter. Dessutom en härlig tomatsallad, oliver och färskt bröd med ostar. Till efterrätt fick vi glass och jordgubbar...

Av Hilla - 4 juli 2013 22:29


Nu på semestern är vi mest vid vår sommarstuga och där njuter vi av stillheten. Visst har vi projekt på gång också men däremellan kan det bli lite bakning, en god rabarbersaft (se förra inlägget), lite fiske och så pysslande med våra odlingar.


I veckan var vi ute på en fisketur och fick mycket abborrar på kroken. Vi rökte flera fiskar i vår ABU-rök med alspån och enris...


 

Mmmm...

 

 

Vi odlar potatis, lök, dill, gräslök, rosmarin, basilika, timjan, sallad och rabarber. Dessutom dessa godsaker som just börjar bli klara...


 

Bilden av våra smulgubbar tog jag för några dagar sedan och då var det en bit kvar till mognad...

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards