Alla inlägg under januari 2018

Av Hilla - 29 januari 2018 18:51

I helgen var vi i Oslo för att fira min systers 60-årssdag.


Vi bodde på ett Scandichotell mitt i centrala Oslo. Där åt vi egentligen bara frukost, men det var en riktigt fin frukostbuffé med goda smoothies,citronlemonad, färskt bröd, lax,diverse pålägg,frukt, grönsaker, våfflor, varma rätter mm.


På 60-årsfesten bjöds en härlig vegetarisk middag med en förrättstallrik med goda röror, ostkräm, kex och oliver. Till varmrätt en kikärtsgryta,färskt bröd, ostar, och grönsallad. Till efterrätt bjöds tårta och kransekage.


 



#hilla #hillasmatprat #vegetariskt #60årsfest #hotell #frukost


Av Hilla - 29 januari 2018 18:43


Idag gjorde vi fisktacos till middag. Det blev jättegott med hjälp av Santa Marias kryddblandning.


Hårda tacosskal, kryddad sejfilé i små bitar, stor blandsallad, riven ost och en sås av gräddfil och mango chutney.

   


Som tillbehör gjorde jag även grönkålschips som är både nyttigt och gott!


#hilla #hillasmatprat #fisk #fisktacos #tacos #mangosås
  

Av Hilla - 21 januari 2018 13:07

I fredags hade vi barnen och svärmor hemma på middag. Vi bjöd på oxfilé toppad med chevre och pinjenötter, hasselbackspotatis och madeirasås. Till dessert en födelsedagstårta till dottern. Det blev en blåbärsprinsess som vi köpt eftersom tiden inte riktigt räckte till.

Idag bakar jag bröd efter ett recept som kan varieras lite efter vad som finns i skåpen.

Receptet finns i vår kokbok...

#baka #hembakat #hillasmatprat #hilla #middag #frukost

Bakat · Fest · Recept
Av Hilla - 17 januari 2018 13:44

Idag är jag i Sundsvall och som alltid äter jag min lunch på Innergården 1891.

För 100 kronor fick jag en fantastiskt god chiligryta med rotsaker, ett rejält salladsbord, måltidsdryck, färskt bröd, ostar, kaffe och småkakor.

#hilla #hillasmatprat #lunch #chiligryta #Sundsvall

Av Hilla - 16 januari 2018 14:33


Idag befinner jag mig i Malmö. Lunch blev det på "Surf shack", på Västergatan 9A, som jag hört talas om genom kollegor.


Jag blev mätt, det var gott och personalen var trevlig!

#hilla #hillasmatprat #hamburgare #surfshack #lunch #restaurang #malmö

Av Hilla - 14 januari 2018 16:22

Julbullarna med saffran och mandelmassa är slut, så idag blev det bullbak. Nu bakade jag helt vanliga kanelsnurror utan större finess...

#baka #bullar #kanelbullar #hilla #hillasmatprat

Av Hilla - 12 januari 2018 16:21

Idag lagar jag kycklingben till middag. Tillbehör blir bakad potatis, hemmagjord saffransmajonnäs och rostad spetskål och paprika.

En chardonnay ligger på kylning. Det ska bli gott alltihop!

#hilla #hillasmatprat #spetskål #kyckling

Av Hilla - 10 januari 2018 15:55

Idag är min mamma (93 år) hemma hos oss.

Till middag ska jag laga köttfärslimpa i en form, tillsammans med potatisen. Till det blir det en brunsås, sallad och lingonsylt.

Det är väldigt praktiskt att laga allt i en form och jag vet att mamma gillar den här maträtten.

https://www.coop.se/recept--mat/recept/k/koettfaerslimpa---allt-paa-ett-fat/

Jag gläder mig också mycket åt att "Sveriges mästerkock" börjar ikväll.

#köttfärslimpa #middag #köttfärs #Sverigesmästerkock

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards