Alla inlägg under juni 2016

Av Hilla - 15 juni 2016 19:57


Idag firade vi vår bröllopsdag med god mat och mycket lyxigt vin.

Oxfilé med blue Costello, grönsaksblandning och gratinerade potatishalvor. Vinet fick jag i julklapp av maken och det var riktigt dyrt.


Potatisen bakades först i halvor och innehållet blandades sedan med smör, vitlök, majonnäs, salt, peppar, chili flakes, dragon och västerbottenost. När allt blandats väl la jag tillbaka röran i skalen och gratinerade i ca 10 minuter.

#matprat #hilla #mat #bröllopsdag #vin #lyx #oxfilé

Av Hilla - 14 juni 2016 08:18


Igår blev det mer bakning. Den här gången hallongrottor...


#hilla #matprat #baka #fika #hallongrottor

Av Hilla - 12 juni 2016 14:57


Mera förberedelser inför midsommarfesten vid vår sommarstuga. Chocolatechip cookies och Janssons frestelse har jag gjort idag. Båda recepten är från "Vår kokbok".


Innan midsommarfesten ska vi resa till min syster som fyller 50 år. Det ska bli kul att se vad vi får för god mat där.

#hilla #mat #matprat #Janssons #baka #kaka

Bakat · Fest · Fisk
Av Hilla - 11 juni 2016 16:38



Idag har jag börjat med förberedelser till midsommarfesten genom att göra två pajer. Det blev quiche med en twist, nämligen fetaost förutom den vanliga västerbottenosten.


 


När jag ändå är på G gör jag flera degar och fryser in två i tillplattat skick.


#hilla #matprat #pajdeg #quiche #mat #midsommar

Fest · Tips
Av Hilla - 7 juni 2016 22:27

Detta inlägg görs i samarbete med www.smakbox.se


Idag var jag och hämtade ut en ny testlåda från smakbox. Smakbox är en prenumerationstjänst med matnyheter som jag får testa som matbloggare.


 


Innehållet i den här lådan har ett värde av 470 kronor och innehåller hårt bröd,olivolja, sojaglaze, BBQ rub, aioli garlic and mayo, godis, choklad, äppeltiser, läsk, måltidsdryck, mjöl, chili flakes, kakor, servetter och braskottar.


Vill du också vara med och testa nya produkter så kan du anmäla dig på smakbox och du får 15% rabatt om du uppger koden HILLASMATPRAT.


#hilla #matprat #smakbox #tester #nyaprodukter #nymat

Av Hilla - 2 juni 2016 09:11



Laxbollar, ca 20 st


200 g kallrökt eller gravad lax

1 dl naturell kvarg

2 dl finhackad citrontimjan och gräslök

1 tsk fransk senap


Hacka laxen. Blanda kvarg, 1 dl av örterna och senap. Rör i laxen. Forma till 20 bollar. Rulla dem i resten av örterna. Låt stå i kyl minst en timme.


Jag la varje laxboll i ett litet salladsblad innan servering för att gästerna skulle slippa kladd. Om du inte hittar citrontimjan kan du blanda timjan och citronmeliss.


 


#hilla #matprat #laxbollar #recept #förrätt

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards