Alla inlägg under december 2014

Av Hilla - 29 december 2014 13:44



En liten mellandagshälsning kommer här...  

Vi myser fortfarande med granen och olika julgrupper.


Igår hade vi en middag hemma hos mina föräldrar. De bjöd oss alla (17 personer) men det var jag och mina systrar som stod för maten. Min uppgift var att göra en förrätt och det blev en italiensk delikatesstallrik.


 

Medelhavssallad, marinerad kronärtskocka, bön- och tomatröra, cocktailtomater, två sorters salami, ugnsrostad broccoli och mozarella.Jag toppade tallriken med solroskärnor och pumpafrön och lite vuxenketchup ringlades över alltihop (dvs balsamcreme).


Mina systrar hade gjort en god laxrätt med räksås, potatis, bönsallad och grönsallad. Tiramisu blev det till efterrätt. Inte illa för att vara ett knytsamarbete.


#fest #matprat #hilla #mat #förrätt #italienskadelikatesser #italienskt #tiramisu #laxrätt

Av Hilla - 21 december 2014 12:22


Det finns en del att göra innan jul och då är vi ändå bjudna på knytkalas på julafton.

Idag har jag bakat av franska pepparkakor av deg som jag fryst in tidigare. Dessutom blev det gjort tekakor som bakas ut på stora plåtar och sedan klipps upp i lagom stora bitar.

Sillen har jag också lagt in och av den kommer jag bl a att göra currysill nån dag före dopparedan.


#pepparkakor #tekakor #matprat #bakning #hilla #sill

Av Hilla - 20 december 2014 14:17


Igår hade jag en tjejmiddag här hemma och det var riktigt mysigt att äta och dricka gott tillsammans så här strax före jul.



Den här fina blomman och ljusstaken fick jag av mina väninnor. Ljusfatet är hemgjort och drejat i källaren hemma hos min kompis.

Idag har jag kokat knäck och bakat Chokladsnittar och lite senare kommer jag att göra en sorts chokladgodis som vi brukar ha till jul.


#hilla #matprat #bakning #knäck #chokladsnitt #tjejmiddag #kaka #jul #fest #amaryllis

Av Hilla - 16 december 2014 13:30


I lördags hade vi gäster över på middag. Vad passar bäst som fördrink på Lucia om inte glögg. Till det gjorde jag smördegssnurror med gorgonzola och dadlar inlindade i bacon.

Efter det serverade vi en buffé med limeräkor, ett fat med parmaskinka med mozzarella och färska fikon, kycklingspett, två sorters minipajer, broccoli med vitlök och mandel i ugn, potatisgratäng, och olika såser (hummus, ailoli, chevrecreme). Till detta serverade vi ett vitt vin från Chile, sauvignon blanc 2013 - Castillo de Molina.

Till efterrätt blev det rabarberglass med jordgubbar.


 


     

#middag #gäster #matprat #buffé #hilla #lucia #plock #recept

Av Hilla - 11 december 2014 14:25



Igår tog jag en fika på RC Chocolat på arlanda. Lokalen ligger mitt i Sky city i närheten av Clarion hotel i Sky bridge. De har även ett café i Sigtuna och har riktigt bra bröd!!!


 

Kardemummabulle med kaffe som smakar så himlans gott!

Av Hilla - 11 december 2014 14:16

Vi har lite roligt på gång i helgen...


Imorgon ska vi till våra grannar och ha glöggknyt på kvällen. Vi kommer att ta med oss smördegsnurror. Ena sorten fylld med gorgonzola och persilja och den andra fylld med grön pesto och parmesan.


 



Jag köpte fryst smördeg som jag lät tina. Kavlade sen ut smördegen lite och fyllde med respektive fyllning. Rullade ihop till en rulle. Skar sen upp rullen i smala skivor och gräddade i ugn ca 10 minuter på 200 grader tills snurrorna fått fin färg.


Sen på lördag ska vi ha middagsgäster och då ska vi också börja med glögg och plock. Till det tillfället gör jag bl a dadlar inlindade i bacon.


Ta ut kärnan ut dadeln och snurra en halv baconskiva runt varje dadel. Fäst med en tandpetare. Kör in i ugnen 15 minuter i 225 graders värme.


 


#hilla #matprat #glögg #plockmat #smårätter #mat #recept

Av Hilla - 4 december 2014 18:04


Jag provade ett recept ur senaste tidningen från COOP och det är verkligt gott!!


Skiva broccoli och skalade vitlöksklyftor. Lägg detta i en ugnssäker form. Häll över olivolja och strö över flingsalt. Stoppa in i ugnen på 200 grader i 20 minuter. Strö över lite mandelspån och ställ in formen i ugnen ytterligare 5 minuter.

 


Vi har ätit detta både till kött och fisk...


#fisk #kött #broccoli #grönsaker #recept #vitlök #matprat #hilla

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards