Alla inlägg under februari 2022

Av Hilla - 27 februari 2022 09:37

Igår hade vi vårt tredje kalas, på en vecka, för att fira makens födelsedag. Det har varit bra att dela upp festerna så vi inte varit för många människor vid samma tillfälle.

Här saknas bara smör, ost och tårtan som jag plockade fram senare.

Idag blir det jobb och slut på kalas och ledigheter.

#hilla #hillasmatprat #fika #bakat #kalas

Bakat · Fest
Av Hilla - 25 februari 2022 23:13

Idag fikakalas med massa kakor, bullar, smörgåsar och självklart även tårta.

Hipp hurra för min gubbe som fyller år.

#hilla #hillasmatprat #kalas #tårta

Bakat · Fest
Av Hilla - 23 februari 2022 18:05

Idag har jag bakat dumlekakor och nu är vi förberedda inför två fikakalas i helgen.

De här kakorna är helt enkelt gudomligt goda.
https://lindasbakskola.se/2021/10/10/noblessekakor-dumlekakor/

Sen blev det linsgryta och pannkakor till middag.

Mumsigt det också!

#hilla #hillasmatprat #dumlekakor #linsgryta #pannkakor

Av Hilla - 21 februari 2022 11:36

Nu bakar jag igen och förbereder inför helgens fikakalas, då maken firar födelsedag. Idag blev det kanelbullar.

#hilla #hillasmatprat #kanelbullar #fika #kalas

Av Hilla - 20 februari 2022 19:56

Idag lagade jag till en fiskrätt, av ett fryst torskblock, till middag.

Kokt torsk med det gröna på en purjolök, charlottenlök, salt peppar, persillade och brynt smör.

Till detta kokt potatis, sallad och en sås med gräddfil, räkor, majonnäs, persilja, cayennepeppar, salt och svartpeppar.

#hilla #hillasmatprat #torskblock #torsk #fisk

Av Hilla - 19 februari 2022 18:05

Idag åt vi rester från gårdagens festligheter. Vi hade även tårta kvar så det blev blåbärsprinsess till fikat i eftermiddags.

Broccolipaj med purjolök, vitlök och soltorkad tomat, haricots verts-sallad och bruschettaskinka.

#hilla #hillasmatprat #rester #broccolipaj #bruschettaskinka #haricotsverts

Av Hilla - 17 februari 2022 16:41

Imorgon kommer det några kompisar till oss. Vi ska ha ost- och vinkväll (även alkoholfritt alternativ). Jag gör även två vegetariska pajer med sallad och lite kallskuret (bruschettaskinka) så inte det blir för lite mat i magen.

Pajdegen vilar i kylskåpet. Degen innehåller linfrö om du undrar vad det är för prickar. Jag ska följa receptet men även tillsätta soltorkade tomater.
https://www.arla.se/recept/broccolipaj-med-purjolok/

Nybakat fröknäcke och andra kex ska vi också servera.

Sen tänker jag mig att göra gratinerad brieost men även ha flera andra ostsorter, tapenade, fikonmarmelad och päron på bordet.

Ugnsbakad brieost;
http://minmammasmat.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1096:ungsbakad-brietarta&catid=30&Itemid=165

#hilla #hillasmatprat #ostochvinkväll #brieost #tapenade #pajer

Av Hilla - 14 februari 2022 21:13

Ikväll kom dottern hem på middag hos hos.

Tacogratängen före och efter gratinering.

Tillbehör; sallad, krutonger, vitlökssås, fetaost, pesto och inlagd chili.

Hjärtegodisar och citronbiskvier till efterrätt.

#hilla #hillasmatprat #tacogratäng #citronbiskvier

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards