Alla inlägg under mars 2023

Av Hilla - 31 mars 2023 18:38

Ikväll har jag gjort laxfilé späckad med brieost och soltorkad tomat. Till detta lätt-cremefraiche med smak av tomat och basilika och här tillsatte jag lite extra hackad basilika.

Jag kryddade laxfiléerna med salt, vitpeppar och chili flakes. Innan servering dekorerade jag rätten med cocktailtomater och basilikablad.

#hilla #hillasmatprat #lax #brieost #soltorkadtomat #basilika

Av Hilla - 31 mars 2023 15:38

Idag har vi lunchat och fikat med dottern på stan. Först en räkmacka på ett ställe och sedan fina semlan på ett annat.

Lyxig fredag!

#hilla #hillasmatprat #räkmacka #semla

Av Hilla - 30 mars 2023 14:17

Jag har bakat havrerutor med chokladglasyr idag. Receptet finns i receptboken "Pernillas praliner". Jag halverade receptet och använde då en mindre långpanna.

https://pernillawahlgren.se/pernillas-blogg/havrerutor.html

Jag hade ingen nougat hemma så jag gjorde chokladglasyr och toppade med istället. Det funkade väldigt bra och blev också gott!

Till påsk lägger jag ett chokladägg på varje kaka.

#hilla #hillasmatprat #havrerutor #havrerutormedchokladglasyr

Av Hilla - 30 mars 2023 13:42

Idag bakar jag inför påsken. Först har jag gjort kolasnittar med saffran.

Inte så tokigt! Vi tjuvsmakar nog varsin till fikat i eftermiddag.

https://www.arla.se/recept/kolakaka-med-saffran/

#hilla #hillasmatprat #kolasnittar #saffran #bakat #påsk

Av Hilla - 24 mars 2023 11:45

Jag hade en riktigt ful banan i fruktskålen och då blev det bananplättar till lunch. Jag älskar att laga mat av vad som finns hemma. Jag vill inte slänga mat om det inte är absolut nödvändigt.

https://www.ica.se/recept/bananplattar-722309/

Jag hade två äggvitor över sedan jag gjorde falsk bearnaisesås. Det funkade bra att använda äggvitorna tillsammans med ett ägg istället för två ägg som det står i receptet.

#hilla #hillasmatprat #bananplättar

Av Hilla - 22 mars 2023 19:21

Jag är också glad för mina fina tulpaner som vi köpt på ett stort möbelvaruhus för endast 29 kronor.

Fint tillsammans med blåbärsris som jag plockat i skogen bakom vårt hus.

#hilla #hillasmatprat #tulpaner #blåbärsris

Av Hilla - 22 mars 2023 19:15

Idag är det min fredag och vi har ätit extra gott till middag. Jag har helstekt fläskytterfilé, gjort ugnsstekta grönsaker, en sallad och lagat en falsk bearnaisesås.

https://ingmar.app/blogg/falsk-bearnaisesas/

#hilla #hillasmatprat #fläskytterfile #falskbearnaisesås

Av Hilla - 19 mars 2023 16:52

Idag steg jag upp kl 03.15 och gjorde mig klar för tidig jour. Det blev inget jobb och pga tröttheten, jag känner nu, blir det en enkel pastagratäng med färsk korv, fetaost, diverse grönsaker, röd pesto, havregrädde, kryddor och riven ost till middag.

Här lagar jag mat, sippar på lite rödvin och tittar på curling.

Snart dags att stoppa gratängen i ugnen.

Imorgon har jag sovmorgon. Jag har jour igen men lite senare, tack och lov!

#hilla #hillasmatprat #pastagratäng

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2023 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards