Alla inlägg under maj 2022

Av Hilla - 31 maj 2022 18:53

Idag har vi ätit rester av en kycklinggryta.

Ibland är det skönt att slippa stå vid spisen, men något nytt tillbehör kan ändå vara trevligt. Idag blev det nya en fräsch sallad av ruccola, cocktailtomater, gurka, machésallad, basilika, fetaost och en vinaegrett.

#hilla #hillasmatprat #sallad #fetaost

Av Hilla - 31 maj 2022 18:49

Idag när det regnat mest hela dagen känns det lyxigt att tänka tillbaka på gårdagens grillning på landet.

Marinerad fläskkarré och chorizo med blue castello. Ugnsrostade grönsaker; lök, potatis, morot, broccoli och vitkål.

#hilla #hillasmatprat #grillning #soligkväll

Av Hilla - 30 maj 2022 17:21

Igår åt vi lax med pesto. Till det kokade jag tortellini och gjorde en ruccola- och vitlökssås. Vi smakade även varsin minipaj som jag lagade tidigare

Idag grillar vi och i väntan på maten tar vi varsin alkoholfri drink av funlight lemon/lime och mynta.

Skönt att vara ledig en måndag.

#hilla #hillasmatprat #lax #tortellini #alkoholfritt

Av Hilla - 29 maj 2022 14:21

Idag gör jag minipajer till ett kommande kalas.

Jag stekte hackad ruccola, vitlök och purjolök och la det i botten på de förgräddade minipajerna. Sedan la jag i små bitar av fetaost och några bitar av skivade svarta oliver innan jag skopade i äggstanning och gräddade pajerna i ugnen.

Pajerna kan dekoreras med något grönt. Här har jag använt hemodlad machésallad.

#hilla #hillasmatprat #minipajer #fetaost #ruccola #oliver

Av Hilla - 27 maj 2022 12:47

Idag har jag gjort lite ärenden på stan och det blev lunch på "Gateau". Caféet är ganska nyöppnat i Uppsala och det var mitt första besök.

Jag åt en smörgås med avokado och kronärtskockscreme. Mycket gott och så en cappuccino därtill.

#hilla #hillasmatprat #gateau #lunch

Av Hilla - 27 maj 2022 09:16

Igår åt vi rester av pastagratäng till middag men jag gjorde ett nytt tillbehör iallafall. Stekt grön sparris och cocktailtomater med flingsalt och parmesanost.

Smarrigt!

#hilla #hillasmatprat #sparris #cocktailtomater

Av Hilla - 26 maj 2022 08:37

Igår kom sonen över på middag. Jag gjorde en pastagratäng med tacokryddad köttfärs, stekta minipaprikor och zuccini.

Till efterrätt åt vi årets första rabarberpaj med vaniljsås.

Mums!

#hilla #hillasmatprat #pastagratäng #rabarberpaj #minipaprikor

Av Hilla - 22 maj 2022 18:53

Idag äter vi laxfilé med rosmarin och purjolök tillsammans med ugnsbakade potatishalvor, sallad och örtsmör.

Vi sitter ute vid sommarstugan så örtsmöret "flyter" lite. Örtsmöret är gjort av smör, salt, citronsaft, förvälld hackad kirskål, chiliflakes, pepparmix och vitlök.

#hilla #hillasmatprat #laxfile #örtsmör #kirskål #potatishalvor #sommarstuga

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards