Alla inlägg under januari 2021

Av Hilla - 30 januari 2021 22:50

Ikväll kom barnen på middag och inte kom jag ihåg att fota.

Till fördrinken (mousserande vin) och som förrätt gjorde jag småplock. Det var varma krustader med chilicamembert, tunnbrödsrullar med pepparrotsost, parmaskinka och ruccola, pajbitar med en svart oliv på tandpetare, mozzarellabollar, hummus och chorizoskivor.

Till varmrätt Tore Wretmans recept på lax med skagenröra.
https://www.koket.se/caroline_hofberg/varmratter/fisk_och_skaldjur/skagenlax_med_lojrom/

Till detta en varm potatissallad på ugnsrostad potatis, rödlök, dill, sockerärtor och solrosfrön och en god vinaegrett.

Till efterrätt hade svärsonen gjort tårta som var en "banoffee". Riktigt gott och lämpligt för att fira dotterns födelsedag.

#hilla #hillasmatprat #födelsedagsmiddag #banoffee

Av Hilla - 30 januari 2021 11:57

Ikväll kommer barnen hem på middag. Dottern, som nyligen fyllt år, ska firas.

#hilla #hillasmatprat #födelsedag #middag

Av Hilla - 29 januari 2021 16:59

Idag har jag gjort pulled pork till middag enligt recept från coop.

https://www.coop.se/recept/pulled-pork-i-ugn

Grytan har stått i ugnen sedan kl 12 idag.

Otroligt mört kött...

Lite tillbehör och tortillas till.

#hilla #hillasmatprat #pulledpork

Av Hilla - 20 januari 2021 13:21

Idag gjorde smörgåsar till lunch.

Rågbröd med skivad kokt potatis. Ovanpå det en romröra förstärkt med gädda i mindre bitar.

Ugnsstekt gädda åt vi till middag vid ett tidigare tillfälle och resterna passade bra att använda till denna lunchmacka. Flingsalt och nymalen svartpeppar på toppen

#hilla #hillasmatprat #lunchmacka #rester #rågbröd

Av Hilla - 20 januari 2021 11:48

Idag bakas det kanelbullar här hemma. Vi ska till sonen och fika i eftermiddag och då tar vi med varsin bulle dit.

Jag har haft malen och mortlad hel kardemumma i degen. Jag fick en ny fin mortel i julklapp som kom till användning för första gången idag.

#hilla #hillasmatprat #kanelbullar #kardemumma #mortel

Av Hilla - 18 januari 2021 20:52

Idag åt vi sotare till middag. Saltade, hårt stekta strömmingar med kokt potatis, gräddfil och gräslök.

Det är otroligt gott!!!

#hilla #hillasmatprat #sotare #fisk

Av Hilla - 14 januari 2021 18:52

Idag gjorde jag kyckling till middag och det blev en hel kyckling som jag ugnsstekte tillsammans med palsternackor och morötter. Till detta gjorde jag en currysås och så hade vi även svartvinbärsgelé till.

Mycket mat blev det så några matlådor blir det också till ett senare tillfälle.

#hilla #hillasmatprat #kyckling #matlådor

Av Hilla - 14 januari 2021 15:32

Idag gjorde jag en smaskig apelsinsallad som passar bra till t ex risgrynsgröt, ostkaka eller glass.

Hackad apelsin, hackad skållad mandel och malen kardemumma blandas. Fräscht och fullt med C-vitaminer.

#hilla #hillasmatprat #apelsinsallad

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2021 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards