Alla inlägg under december 2020

Av Hilla - 30 december 2020 10:27

Jag fick ett fantastiskt tips på hur man kokar risgrynsgröt i ugnen, utan risk för att bränna fast gröten i kastrullen.

Jag har testat och uteslöt då vaniljsockret då jag hellre sötar med vanligt strösocker direkt på gröten.

Jag testade med en halv sats och då räckte det med en timme i ugnen.

#hilla #hillasmatprat #risgrynsgröt #tips #smart

Av Hilla - 29 december 2020 04:29

Det är lite av varje kvar från julen, bl a dessa goda kakor.

Smaskens...

#hilla #hillasmatprat #lingonkolapaj #nötkolapaj #grädde

Av Hilla - 28 december 2020 23:42

Denna ärtpuré har jag gjort som soppa några gånger och den är så god. Perfekt till nyår!

https://www.arla.se/recept/gron-artpure-med-rakspett/

Ett glas bubbel till och allt känns topp.

#hilla #hillasmatprat #grönärtsoppa #räkor #förrätt #nyår

Av Hilla - 26 december 2020 20:24

Vi delar upp julrätterna lite så här i juletid och idag åt vi revbensspjäll till middag. Spjällen var redan tillagade och skulle bara penslas med marinad och värmas i ugnen. Tillbehör blev kokt potatis, brunsås och gelé.

#hilla #hillasmatprat #revbensspjäll

Av Hilla - 25 december 2020 11:58

Efter julmaten igår blev det kaffe, julgotter och mandelmusslor med grädde och hjortronsylt.

Recept på mandelmusslor;

https://mittkok.expressen.se/recept/baka-ljuvliga-mandelmusslor/

#hilla #hillasmatprat #julgotter #mandelmusslor

Av Hilla - 24 december 2020 23:33
Av Hilla - 23 december 2020 11:38

Idag firar vi sonens födelsedag och det firar vi tillsammans från eftermiddagen.

Ikväll äter vi räkor, bröd, ägg, avokado, aioli och paj till middag.

Till efterrätt blir det så klart tårta och den har jag köpt på Trillers bageri i Uppsala.

https://www.trillermat.se

#hilla #hillasmatprat #födelsedag #tårta

Bakat · Fest
Av Hilla - 22 december 2020 11:53

Idag lägger jag in sill och jag använder 5- minuterssill. En vanlig inlagd sill och en currysill blev det.

Vår dotter brukar göra två andra sorters sill och ta med till jul.

Currysill, recept

2 dl gräddfil
1/2 dl majonnäs
1 1/2 msk curry
2 msk bostongurka
1/2 hackat syrligt äpple
1/2 dl hackad gräslök
1/2 dl socker
1 förp 5-minuterssill i skivor (ca 2 cm)


#hilla #hillasmatprat #sill #currysill #inlagdsill

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29 30
31
<<< December 2020 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards