Alla inlägg under november 2014

Av Hilla - 27 november 2014 10:00



Igår var jag på restaurang Hodja med några vänner. Det är en Turkisk restaurang på Sysslomansgatan i Uppsala. Inredning är helt fantastiskt läcker och maten var superbra. Stället är populärt så trots att detta var en onsdag så var det fullsatt redan när vi skulle boka bord. Först skulle vi få sitta i "myshörnan" men så fick vi ett vanligt bord iallafall till slut.


Vi beställde alla en avsmakningsmeny med kalla och varma smårätter och allt var riktigt gott...


 


#restaurang #mat #hodja #uppsala #hilla #matprat #meze

Av Hilla - 26 november 2014 13:53



Idag har jag gjort degen till skurna pepparkakor (franska). Nu när vi inte har småbarn här hemma längre så tycker jag detta är ett smidigt sätt att baka pepparkakor.


Degen är klar...


Här vilar degen i kylskåpet och imorgon ska kakorna bakas av. Ev fryser jag lite och bakar av senare i december...

 

Av Hilla - 26 november 2014 13:41


Vi försöker äta lite mer vegetariskt här hemma och igår hittade jag ett superbra recept på baksidan av morgontidningen UNT.


Hacka och stek 1 lök, 2 vitlöksklyftor, 1 färsk chili, 1 msk socker, 2 tsk gurkmeja, 1 tsk garam masala och 1 tsk kajennpeppar i rapsolja i 2-3 minuter.


Slå i en burk kokosmjölk , 1 tsk salt och finrivet limeskal från en lime (endast det gröna) och koka kraftigt i ca 5 minuter. Tillsätt 4 tomater i bitar (jag tog en burk krossad tomat), 1 burk sköljda kikärtor (400g) och 140 gram bladspenat under omrörning. Pressa i limen och koka i ytterligare någon minut.


Servera med t ex ris och naanbröd.


 


#hilla #matprat #recept #vegetariskt #kikärtor #lime #chili

Av Hilla - 19 november 2014 14:02



Det är dags att börja förbereda sig inför första advent. Jag tycker ju att det är roligt att baka och laga mat - bara tiden finns.


Igår gjorde jag saffransbullar...

 


Det mesta åkte in i frysen men lite tjuvsmakade vi allt.


#saffransbröd #baka #matprat #hilla #lussekatter #förstaadvent

Av Hilla - 18 november 2014 13:14



Nu kanske du undrar vad jag skulle ha den hemgjorda majonnäsen till!!??

 

Jo, den passade mycket bra till de här räkorna...


...som jag först lagt i en marinad av rapsolja, citron, chiliflakes, salt, peppar och vitlök...

 

...och sen grillade en liten stund på varje sida i en grillpanna...

 

Lite extra flingsalt och nymalen svartpeppar toppade jag spetten med.


#matprat #mat #räkor #majonnäs #recept #hilla


Av Hilla - 17 november 2014 14:06



Idag har jag matlagningslust så efter saftkokningen har jag börjat med middagen som blir en fiskrätt. Jag blev då så sugen på att göra egen hemgjord majonnäs. Klicka på länken så hittar du ICA´s recept som jag följde.




 

Ingredienserna ska ha samma temperatur och så är det mycket viktigt att tillföra lite lite olja i taget och vispa, vispa, vispa...


Jag är så glad för min nya ballongvisp!


 


Allt gick bra - majonnäsen skar sig inte   


#hilla #matprat #majonnäs #hemgjort #recept

Av Hilla - 17 november 2014 12:08


Idag kokar jag saft.

Det fanns en hel del bär i frysen och det var dags att tömma lite inför julens bakning.

Jag älskar verkligen hemgjord saft! Den här är gjord av rabarber, svarta vinbär och granatäppelkärnor.

Av Hilla - 8 november 2014 17:58


Imorgon ska vi ha gäster här på söndagsmiddag. Vad passar då bra - jo, en mustig gryta.




Långkokt högrev med kanel och spiskummin, 4 portioner

 

1 kg högrev

ca 1/2 dl vetemjöl

2 msk olja

1 hackad gul lök

4 hackade vitlöksklyftor

4 morötter i bitar

2 msk tomatpuré

5 dl mörkt öl

2 msk mango chutney

2 lagerblad

1 msk vinäger

1 msk spiskummin

1/2 tsk salt

chilipulver, chiliflakes eller färsk chili efter behag

1 köttbuljongtärning

ev 25 g smör

 

Ta bort senor och skär köttet i bitar, ca 3 cm. Vänd köttbitarna i mjöl och bryn dem i omgångar i en het panna med olja. Lägg över köttet i en gryta. Hetta upp mer olja och stek lök, vitlök, morot och tomtpuré ca 3 min. Lägg lök och morötter i grytan med köttet och tillsätt resten av ingredienserna utom smöret. Lägg på ett tättslutande lock och koka på låg värme i ca 1 timme och 30 min. Ta bort locket de sista 30 minuterna. Rör ev. ner smör i grytan precis före servering.

 

Garnera med mandelspån och koriander t ex. Jag kommer att servera mandelspån, gräddfil, sallad och ugnsstekt potatis till.

 

Ta bort kanelstång och lagerblad innan servering.

 

 

 

Receptet kommer från COOP men har justeras lite.

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards