Alla inlägg under februari 2012

Av Hilla - 28 februari 2012 15:15

Stackars lilla Hilla som måste äta rester. Rester från helgens fest...


Nu t ex måste jag äta schwarzwaldtårta till kaffet   

Av Hilla - 27 februari 2012 18:45

Min syster brukar göra en så god sås och den här såsen ville jag ha med på vår fest i lördas. Jag fick bara veta ingredienserna och rådet att blanda och gå lite på känsla och smaka av till önskad smak.


Ingredienserna är creme fraiche, mango chutney, curry och pepparrot på tub (ej visp).


Jag tog nog ungefär 1 burk creme fraiche, en tredjedels burk mango chutney, en halv tsk curry och en matsked pepparrot.


Såsen var mycket uppskattad och passar både till kött och  fisk...

Av Hilla - 26 februari 2012 16:45


När mina tjejkompisar bjöd på middag förra helgen fick vi som avslutning en fantastiskt god citronpaj med marängtäcke... Det var livsfarligt gott!


Don´t try this at home   


 

Av Hilla - 21 februari 2012 15:17


Visserligen är det fettisdagen idag men jag har redan fuskat och ätit en semla tidigare i februari . Inte var jag säskilt sugen på en stor semla heller så istället köpte jag en citronmacaron idag när jag fikade på stan i Göteborg. Jag har länge undrat hur de smakar egentligen och jag tyckte det var en helt okej liten kaka, men jag fattar nog inte hypen riktigt ändå!


  


Till helgen ska vi ju ha fest hemma för ca 40-45 personer så nu blir det ett blogguppehåll ett tag. Jag har annat att fundera på...

Av Hilla - 19 februari 2012 13:30


I fredags blev jag bjuden på en supergod middag av några tjejkompisar. Till förrätt fick vi rödbetor, chevre och pinjenötter som tillagats i ugnen. Det var såå gott att detta ska jag definitivt testa att göra framöver...


Allt var naturligtvis jättegott och extra festligt när man bara får sitta ned och bli serverad. Eferrätten var också en nyhet för mig så det kommer jag att skriva om i nästa inlägg...

Av Hilla - 15 februari 2012 09:15


Förberedelserna inför festen nästa helg fortgår.Igår gjorde jag två pajer (En oväntad paj ur Nya Annas kokbok) och så har jag bakat portionsbröd. Idag ska jag ringa och förbeställa vin från systembolaget.


Jag är bortrest i början av nästa vecka så det gäller att förbereda det som förberedas kan...


    

Av Hilla - 13 februari 2012 10:00


En av våra bästa vänner har fyllt 50 år och i helgen bjöds vi till en adress inne i Uppsala men middagen visste vi att vi skulle få senare hema hos familjen. Spekulationerna kring vad vi skulle göra var många såsom bowling, femkamp och tipspromenad.


Det blev en verklig överraskning, nämligen chokladprovning hos Annelie K i hennes lokal på Sysslomansgatan. Under ungefär en timme fick vi lära oss allt om olika kakaobönor och prova choklad gjorda på de olika bönorna. Avslutningsvis fick vi smaka på tre praliner som företaget gjort och till det serverades ett gott portvin.


 


Efter denna upplevelse fick vi skjuts hem till vännerna och där serverades en suverän italiensk buffé!

Fest · Tips
Av Hilla - 9 februari 2012 18:15


Idag lagar jag en enkel men god vardagsrätt med bl a falukorv...


4 port


400 g falukorv

1 gul lök

1 syrligt äpple

1 liten röd paprika

1-2 msk margarin eller smör

1 krm curry

1 dl vatten

1- 1 1/2 tsk köttbuljongpulver eller 1/2 tärning

1/2 dl grädde

(nymalen vitpeppar)

hackad persilja


Skär korven i strimlor. Skala och hacka lök och äpple fint. Skölj och tärna paprikan. Smält matfettet i en stekpanna. Tillsätt curryn. Fräs lök, paprika och äpple. Ta upp det frästa och stek korven.


Blanda ner grönsaksröran i pannan och häll i vatten, buljongpulver och grädde. Koka på ganska svag värme i 10 minuter. Smaka av, ev med peppar och strö över persiljan.


Severa med t ex pasta eller ris.


 


Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards