Alla inlägg under juni 2023

Av Hilla - 26 juni 2023 15:34

Vi har fått besök av dottern och svärsonen, på landet. Till lunch gjorde jag tonfisksallad med citronsås.

Nu har vi nyligen fikat och då blev det banankaka med jordgubbar och vaniljsås.

https://alltommat.expressen.se/recept/banankaka-med-choklad/

#hilla #hillasmatprat #banankaka

Av Hilla - 24 juni 2023 00:43

Det har varit ett härligt firande av midsommarafton hos oss på landet. Våra vänner kom till lunch och en stor buffé. Sedan tog vi kaffe, tårta och punsch vid midsommarstången, invid havsviken.

Till kvällen hade alla med sig något att grilla och vi stod för tillbehören.

Festligheterna fortsätter imorgon eftersom gästerna sover över. Frukost, lunch av rester och kanske ett dopp i havet bjuder vi på då.

#hilla #hillasmatprat #midsommarafton #sill #buffé #tårta

Av Hilla - 22 juni 2023 12:24

Dagens lunch mitt i midsommarförberedelserna blev stekt ruccola med cocktailtomater, gurka och äggröra.

#hilla #hillasmatprat #lunch #midsommar

Av Hilla - 22 juni 2023 09:03

Igår firade vi vår bröllopsdag i efterskott och det blev ett restaurangbesök på "den gyllene räven" i Norrtälje.

Till förrätt delade vi en charktallrik. Till varmrätt tog vi båda en bowl med fjordlax. Till dessert tog jag creme brulée med färsk ananas och cocosglass på sidan om och maken valde glass med jordgubbar och maräng.

Vi hade en mycket trevlig kväll och uppskattade att det var rikliga portioner, bra priser och trevlig personal.

Jag glömde mobilen hemma så jag har inga bilder från restaurangen att bjuda på. Det blir en bild på en fin prästkrage istället.

#hilla #hillasmatprat #restaurang #dengylleneräven

Av Hilla - 18 juni 2023 15:54

Det har varit en intensiv helg med min syster som övernattande gäst. På fredagen bjöd vi på vegetarisk lasagne med varmrökt lax, sallad och citronsås.

https://www.ica.se/recept/lasagne-med-halloumi-spenat-och-pumpakarnor-718382/

https://www.recepten.se/recept/kall_citronsaas.html

På lördagen var vi bjudna på ett syskonbarns bröllop. Vi åt en fantastisk middag som bl a bestod av en vegetarisk buffé från "Johanna och mat".

Idag bjöd vi mina syskon med respektive på brunch. Vi fixade smörgåsar, olika pålägg, cocktailtomater, skivad gurka, små glas med mango, mynta och naturell yoghurt, jordgubbar och toscakaka bl a.

Ikväll äter vi nog lite rester och vilar.

#hilla #hillasmatprat #bröllop #fest #vegetarisklasagne #varmröktlax #citronsås #brunch

Av Hilla - 15 juni 2023 20:35

Idag kom dottern hit och åt middag med oss. Jag hade köpt grillad kyckling och gjorde en egen potatissallad och en caprese till.

Till efterrätt gjorde jag rabarberrullar med grädde till, efter ett tips från en kollega.

Det var enkelt och det var jättegott!

https://recept.se/recept/frasiga-rabarberrullar

#hilla #hillasmatprat #rabarberrullar #dessert

Av Hilla - 14 juni 2023 15:09

Idag gjorde vi utflykt till Linnés Hammarby. Vi fikade och njöt av den lummiga trädgården. Fikat bestod av rågbröd med ost och grönsaker och browniepaj med grädde.

Efter att vi hade fikat ringde en tekniker från Vattenfall. Vi fick lite bråttom hem då han hade möjlighet att komma förbi direkt och åtgärda ett läckage från fjärrvärmeväxlaren. Problemet fixades och det var ju excellent service då felanmälan gjordes imorse.

#hilla #hillasmatprat #linneshammarby #fika

Av Hilla - 13 juni 2023 16:43

Till dagens förmiddagsfika fick jag sällskap.

Hälge gick förbi.

#hilla #hillasmatprat #älg #förmiddagsfika

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards