Alla inlägg under oktober 2021

Av Hilla - 31 oktober 2021 19:09

Ikväll gjorde jag kycklingspett med ris och jordnötssås till middag.

Kycklingspetten hade marinerats och så strödde jag sesamfrön över dem innan de gick in i ugnen.

Mumsigt!

#hilla #hillasmatprat #kycklingspett #jordnötssås #sesamfrön

Av Hilla - 31 oktober 2021 13:39

Vi har firat en jämn födelsedag med en herrgårdsweekend tillsammans med familjen.

Först promenerade vi i Sigtuna och åt lunch på restaurang "Farbror blå". Vi valde biff a'la Lindström och fisk- och skaldjursgryta med aioli.

Sedan åkte vi till Krusenbergs herrgård och badade i deras vedeldade bastu. Vissa tog sig också ett dopp i Mälaren. På kvällen åt vi en trerätters middag från a'la cart menyn. Vi valde lite olika rätter. Allt var mycket bra och gott!

Jag valde sotad salmalax med tillbehör, lammfilé med potatispuré och rödvinssås och tre svenska ostar med bl a fikon och kex.

Liten fördrink på rummet, champagne., tryffelchips och jordnötter.

Rödvin till huvudrätten.

Vi sov över och fick sedan en rejäl och fin frukostbuffé innan vi vände hemåt.


#hilla #hillasmatprat #herrgårdsweekend #krusenbergsherrgård #alacart

Av Hilla - 28 oktober 2021 19:19

Ikväll har vi delat på en pepparbiff. Stekta slantar av kabanoss med pasta fick vi också. Tagliatelle med bladspenat, svart trumpetsvamp, vitlök, rostade hackade hasselnötter, parmesan, havregrädde, salt och peppar.

Himlans gott!

#hilla #hillasmatprat #pepparbiff #pasta #kabanoss

Av Hilla - 27 oktober 2021 15:15

Idag var vi extra sugna på något gott till fikat. Vädret var deppigt och vi behövde piggas upp.

Jag tog fram två chokladpajer från frysen, gjorda av digestivekex, smör, socker och kakao. Till det blev det banan, mandarin, glass och hemmagjord chokladsås.

Mumsigt onsdagsfika...

#hilla #hillasmatprat #fika #efterrätt

Av Hilla - 26 oktober 2021 18:14

Det var ett bra tag sedan jag bakade fröknäcke, men idag blev det av. Här har du det recept jag brukar använda;

http://hillasmatprat.bloggplatsen.se/2021/03/31/11712674-froknacke/

Har du inte provat att baka fröknäcke så kan jag verkligen rekommendera det. Gott och enkelt!

#hilla #hillasmatprat #fröknäcke #bakat

Av Hilla - 23 oktober 2021 16:13

Idag har jag bakat kanelbullar.

Maken äter gärna fikabröd så det finns alltid bullar i frysen. Själv tar jag max en bulle i veckan för min kropp blir plufsig bara jag tittar på bullen, lite orättvist.

#hillasmatprat #hilla #kanelbullar

Av Hilla - 22 oktober 2021 12:21

Idag gjorde jag amerikanska pannkakor med florsocker och mango till lunch. Smakens!


Här hittar du ett recept;
https://www.ica.se/recept/amerikanska-pannkakor-713437/

Mango har jag köpt i frysdisken och det tar jag fram lite då och då när jag blir sugen.

Jag fick ganska många pannkakor över så dem tar jag med till jobbet imorgon.

#hilla #hillasmatprat #amerikanskapannkakor
#mango

Av Hilla - 19 oktober 2021 17:49

Vi är på landet och det blir en gin och tonic och ett parti backgammon före maten.

Så mysigt!

#hilla #hillasmatprat #ginochtonic #snacks

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards