Alla inlägg under juni 2021

Av Hilla - 30 juni 2021 16:03

Idag åkte vi till Skärså utanför Söderhamn och tog lunch på Albertinas.

Jag valde grillad röding med citronaioli och kokt potatis.

Sen gick vi över till rökeriet och fikade där med denna utsikt.

#hilla #hillasmatprat #skärså #utflykt #röding

Av Hilla - 29 juni 2021 17:29

Vi är på en liten roadtrip i Hälsingland och idag åt vi finlunch på Orbaden spa och resort. En fantastisk sommarbuffé stod uppdukad. Utsikten kan man heller inte klaga på.

Det fanns nog allt du skulle vilja ha på buffén: Varmrätter, sallader, sill, rökt lax och goda efterrätter såsom prinsesstårta, ostkaka och blåbärspaj.

Regn på ingång.

#hilla #hillasmatprat #orbaden #spa #resort

Av Hilla - 27 juni 2021 15:10

Vi åker till släktens gamla gård imorgon. Där är det enkla förhållanden utan rinnande vatten så jag brukar förbereda mat hemma. Idag har jag gjort en matjesröra, en pastagratäng och pannkakor.

Färdigkokt potatis har jag också med mig, till en grillkväll, som kan gratineras med olivolja, rosmarin, parmesanost och salt.

Ikväll tar vi bara en räksmörgås här hemma.

#hilla #hillasmatprat #resa #räkmacka #pastagratäng #matjes #pannkaka

Av Hilla - 19 juni 2021 15:31

Igår blev det middag på ett hotell och det var både vackert och fantastiskt gott! Vi satt utomhus några kollegor efter jobbet och njöt på restaurangens uteplats, i solen.

Havets wallenbergare, en fisk- och kräftburgare med potatisstomp och lite annat gott.

#hilla #hillasmatprat #fisk #wallenbergare

Av Hilla - 16 juni 2021 16:10

Idag tog jag mig en cykeltur till Linnés Hammarby, som ligger strax utanför Uppsala. Vi bor inte långt därifrån men det var ändå längesedan jag var där.

Det blev en rundvandring i husen med dess utställningar och så klart en fika i den fina trädgården.

En minibiskvi med smak av passionsfrukt och en kaffe fick det bli.

#hilla #hillasmatprat #utflykt #linneshammarby #fika #trillersmatochbröd

Av Hilla - 15 juni 2021 14:36

Idag har vi strosat runt i Sigtuna.

Det blev lunch på Plåt Pelles café. Det låg i en fin uppvuxen trädgård, i en sluttning ner mot Mälarens strand. De hade många bord, men det var absolut inte trångt, utan luftigt och skönt med både sol och skugga att välja på.

Lite mer strosande och sedan kaffe på Tant Bruns kaffestuga. Detta café ligger på en innergård i 1600-talsmiljö. Servitriserna bar långa förkläden och serverade oss vid bordet.

Mycket trevligt och gott på båda caféerna.

#hilla #hillasmatprat #plåtpellescafe #tantbrunskaffestuga #sigtuna

Av Hilla - 12 juni 2021 22:45

En historia om ett familjerecept.

Vi är fyra syskon och när våra föräldrar gick bort 2019 och 2020 sålde vi deras lägenhet och rensade bland alla saker. Långt senare när allt var klart hade vi funderingar kring ett av familjens kakrecept som vi inte kunde hitta.

Nyligen skulle jag leta ett annat recept hemma hos mig och hittade då receptet på "norska kakor" som mamma kallade dem. Jag hade i min ungdom skrivit ner receptet för hand i en anteckningsbok. Ingen av mina syskon hade kvar något recept och mammas recept var också borta.

Mitt recept var otydligt kring hur man skulle gå till väga, tid i ugnen och alla mått var i gram och inte deciliter. Idag provbakade jag ändå en omgång kakor och lyckades faktiskt riktigt bra! Så roligt att kunna ge tillbaka detta lite nostalgiska recept till mina syskon.

Här ska jag provsmaka en kantbit. Kakan skärs upp i fyrkantiga bitar.

#hilla #hillasmatprat #recept #nostalgi

Av Hilla - 12 juni 2021 22:26

Idag har jag gjort en Janssons frestelse som jag nu fryser in och värmer upp på midsommarafton.

#hilla #hillasmatprat #janssonsfrestelse

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2021 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards