Alla inlägg under augusti 2020

Av Hilla - 30 augusti 2020 18:46

Idag har det varit ruggigt väder här och jag blev så sugen på att göra en gryta.

Jag använde högrev, lök, vitlök, morot, krossade tomater, tomatpuré, madeira, lite socker och kryddor. Köttbuljongtärningar, salt, svartpeppar, paprikakrydda, chilikrydda, chiliflakes och cayennepeppar.

Jag redde av grytan med havremjölk och majsredning och serverade grytan tillsammans med kokt potatis och rårörda lingon. Jag ställde också fram vitlökssås, saltgurka och rödbetor.

#hilla #hillasmatprat #högrev #gryta #lingon

Av Hilla - 23 augusti 2020 16:04

Idag har vi gjort en utflykt till Wira bruk. En varsin bulle blev det till fikat.

#hilla #hillasmatprat #roslagen #fika

Av Hilla - 23 augusti 2020 11:35

Igår gjorde jag en maträtt som min mamma ofta lagade, när vi barn var små.

Kokt blomkål med bechamelsås och bacon. Jag hittade receptet på nätet och bytte ut skinka mot bacon. Riktigt gott blev det!

#hilla #hillasmatprat #blomkål #nostalgi

Av Hilla - 21 augusti 2020 10:27

Fräscht vatten med citronskivor och mynta.

#hilla #hillasmatprat #vatten #citron #mynta

Av Hilla - 19 augusti 2020 18:04

Idag äter jag ensam och det blev en pastarätt till middag.

Jag stekte en hackad vitlök tillsammans med hackade (torkade) trattkantareller och lite hackad färsk rosmarin i rapsolja. Sedan hällde jag på 1 dl mjölk och skedade i en del av en ask med pepparrotsost som blivit över.

När såsen var klar la jag i hackad färsk basilika och några mangoldblad. Penne i en tallrik och salt och färskmalen svartpeppar till slut.

Jag har dill i en kruka här i trädgården och örten mår riktigt bra. Många dillkronor har jag som kan passa till kräftor eller inläggningar.

#hilla #hillasmatprat #pastasås #dill

Av Hilla - 14 augusti 2020 20:10

Idag äter vi fisk som vi själva fångat...

#hilla #hillasmatprat #fisk #sotare #abborre

Av Hilla - 14 augusti 2020 14:02

Än är det sommar och lunchen blev extra god med blåbär i yoghurten.

#hilla #hillasmatprat #blåbär #sommar

Av Hilla - 13 augusti 2020 22:53

Skorpor av överblivna kanelbullar igen...

Hinner man inte äta upp får man hitta lösningar för att ta tillvara.

#hilla #hillasmatprat #skorpor

Bakat · Tips

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards