Alla inlägg under november 2013

Av Hilla - 29 november 2013 22:41

Japp, god blev den - så det så...

Av Hilla - 29 november 2013 10:58


Imorgon är vi bjudna på knytadventsmys hos grannarna. Jag kan tyvärr inte följa med eftersom jag ska jobba men maken går dit själv. Vår uppgift är att ta med något sött till glöggen och kaffet.


Då hittade jag ett recept i Mermak nr 11 och den måste jag ju bara testa... Recept på knäckig saffranstosca.


Bild från tidningen Mersmak...


Här står min kaka och kallnar. Hoppas den ska smaka gott!! 

 


#bakat #mersmak #matprat #tosca #saffranskaka #advent

Bakat · Fest · Recept
Av Hilla - 28 november 2013 07:55


Pepparkakorna bev jättegoda och tänk så enkelt att bara skära upp skivor och grädda. Du hittar receptet på skurna pepparkakor här.


 


#bakat #matprat #pepparkakor #recept

Av Hilla - 26 november 2013 13:10


Igår gjorde jag pepparkaksdeg till skurna pepparkakor. Just nu vilar degen i kylskåpet och sen i eftermiddag ska jag baka kakorna.

 

SKURNA PEPPARKAKOR, ca 160 st. Ugn 200 grader



250 g smör eller margarin

2 1/2 dl socker

1 dl ljus eller mörk sirap

1-1 1/2 dl mandel (65-100g)

2 msk malen kanel

1 msk malen kryddnejlika

7 dl vetemjöl (ca 425 g)

1/2 msk bikarbonat


Smält fettet. Rör ner socker och sirap. Låt blandningen kallna. Är smeten ljummen kryper fettet ut och degen blir svårare att hantera.

Finhacka mandeln. Blanda mandel, kryddor, mjöl och bikarbonat i en bunke. Tillsätt den kalla smeten och arbeta ihop allt till en deg. Forma degen till rullar ca 4 cm tjocka. Platta gärna till dem så att de blir rektangulära. Låt dem ligga i kylskåp, insvepta i folie. ca 1 dygn.

Skär rullarna i 3-4 mm tjocka skivor och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.

Grädda i mitten av ugnen ca 5 min.


(recept från Vår kokbok)


Här vilar degen...

 

 

 


#bakat #matprat #pepparkakor #recept

Av Hilla - 26 november 2013 10:10

När jag åkte hem från Tegelflygplatsen i Berlin senast hann jag ta en "fika" på ett café innan planet skulle gå.


Jag var inte så sugen på kaffe så jag beställde en lemon and gingerbooster med massor av mynta i. Det var så himlans gott...


Jag har testat att göra samma hemma med citronsaft, mynta, varmt vatten, citronskiva, ingefära och brun farin. Mmmm...


Bageln som du ser på bilden var lätt grillad och smakade också mycket bra!


#dryck #matprat #berlin #citronochingefära #resa

Av Hilla - 23 november 2013 17:37


Nu har jag varit på några olika restauranger i Berlin på sistone och den bästa hittills är restaurang Tipica. Det är en mexikansk restaurang med mycket bra mat och trevlig personal.


Restaurangen ligger på Rosenstrasse 19 i mitte.



   


#berlin #tyskland #tipica #mexikanskt #mat

Av Hilla - 23 november 2013 17:30



Idag gick jag maken och vår vuxne son på en skön promenad kring Uppsala stadspark invid fyrisån. En härligt kylig och krispig dag...


Sen gick vi till konditori fågelsången och fikade. Riktigt mysigt att umgås med familjen, särskilt för oss som sällan är lediga tillsammans på helgerna. Konditori fågelsången har en inredning som påminner om Caféerna på COOP eller Tempo på 70-talet men det är ändå väldigt populärt! Brödet smakar bra, läget är fint  och personalen är trevlig. Det räcker!


 


#fika #cafe #uppsala #matprat #mys

Av Hilla - 18 november 2013 09:34



Imorgon sticker jag till dottern i Berlin. Hon och hennes tyske pojkvän älskar kanelbullar så idag ska jag baka lite färska bullar som jag ska ta med mig.


 


När jag ändå håller på ska jag göra några saffransbullar också...


 


 

Fina juliga bullformar...


#bakat #bullar #resa #tyskland #saffran

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2013 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards