Alla inlägg under december 2016

Av Hilla - 22 december 2016 11:21

Igår gjorde jag fudge toppad med krossad polkagris. Fudgen har stått till sig över natten, i kylskåpet, och nu har jag skurit upp den i bitar och lagt den i en ask med lock. Provsmaka ska jag göra så klart med en kopp kaffe...

#matprat #hilla #fudge #polkagris #bakat #jul

Av Hilla - 19 december 2016 13:12

Igår bjöd vi vår dotter med pojkvän på middag. Jag hade gjort köttbullar, potatisgratäng och stekt lammkorv. Till det hade vi en grönkålssallad med äpple, rödbetor och valnötter.

Till efterrätt gjorde jag en coupe med sockerkaka och blåbär i botten. På det lade jag vaniljglass och hemgjord kolasås. Mums!

Idag har jag gjort en janssons frestelse som vi ska ha på juldagen. På julafton har vi knytkalas så all mat behöver vi inte göra själva.


Nu ska jag strax träffa några väninnor på Ikea och så klart testar vi julbordet...

#hilla #matprat #julbord #Jansson #köttbullar #lammkorv #potatisgratäng #kolasås

Av Hilla - 18 december 2016 13:57

Igår var vi bjudna på 60-årskalas och fick en massa god mat. Här får du se en bild på de fina hemmagjorda tårtorna.


#matprat #hilla #tårta #småkakor #marsipan #fest

Bakat · Fest
Av Hilla - 17 december 2016 22:23

Köttbullarna är rullade och stekta. För att bullarna ska hålla formen bra blandar jag i en msk potatismjöl i smeten.


#matprat #hilla #köttbullar

Av Hilla - 16 december 2016 22:33


Jag började med att riva färsk rödbeta och lägga den i en blandning av olivolja, balsamvinäger, salt och peppar. Detta fick dra en stund medan jag gjorde resten av salladen.

Grönkål, hackat äpple, hackade valnötter och sedan till sist den rivna rödbetan - allt detta blandades runt och serverades till middagen ikväll.

Mums!

#matprat #hilla #Sallad #grönkål #äpple #rödbeta #valnötter

Av Hilla - 16 december 2016 12:28

Igår bakade jag tekakorna som vi brukar ha till jul. De görs på samma sätt som bulldeg men med lite mindre socker...

Nu är det bara att plocka fram smör, julskinka och senap så är allt helt rätt. Det blir iofs först från 23/12.

#matprat #hilla #tekakor

Bakat · Tips
Av Hilla - 8 december 2016 08:07


Detta inlägg sorteras under kategorin "Sponsrat eller recension"...


Jag har turen att få vara mottagare av "smakbox" då jag genom bloggen ses som matinspiratör. Detta är en prenumerationstjänst där man får prova på olika varor, mest nya produkter, som ska/har introducerats på marknaden.


 


 

I God Jul-lådan var det mjöl, godis, kaffe, kex, buljong, krydda, müsli, ost, korv, cider, marmelad bl a...


Idag på morgonen började jag med att smaka kaffet.


Jag tycker det är roligt att få testa nya produkter men allt faller mig inte i smaken så klart. Vissa saker blir snabbt favoriter och vissa skulle jag inte köpa hem. 


Vill du prenumerera på smakbox för att se vad du tycker om nya matprodukter får du 15% på din första låda genom att uppge koden HILLASMATPRAT. Det gäller även om du vill ge bort smakbox som julklapp.


#sponsrat #smakbox #kaffe #mat #hilla #matprat #matinspiratör #testanytt

Av Hilla - 2 december 2016 17:09


I år fyllde jag saffransbullarna med smör som blandats med vaniljsocker och hackade russin. Penslat ägg och pärlsocker på toppen.


#matprat #hilla #saffransbullar #bullar #saffran #vanilj #russin #advent

Bakat · Tips

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards