Alla inlägg under april 2021

Av Hilla - 26 april 2021 11:17

Dags för nya kardemummabullar...

#hilla #hillasmatprat #bullar #kardemumma #kanel

Av Hilla - 21 april 2021 15:14

Idag bakade jag nyttigare scones med bl a yoghurt istället för matfett. Ingredienser var riven zucchini, två sorters mjöl, havregryn, vatten, bikarbonat och topping med solrosfrön.

Brödet blir mycket saftigare än vanliga scones.

http://hillasmatprat.bloggplatsen.se/2019/05/03/11607027-nyttiga-scones/

Receptet jag utgick från ser du ovan och så kan du lägga till t ex riven morot eller zucchini.

#hilla #hillasmatprat #scones

Av Hilla - 21 april 2021 09:35

Igår gjorde jag en bärpaj med frysta bär och ett äpple. I frysen hade jag hallon och svarta vinbär från förra bärsäsongen, som jag använde. Smuldegen gjorde jag med smör, socker, mjöl och krossade bran flakes.

Mums!!!

#hilla #hillasmatprat #bärpaj

Av Hilla - 21 april 2021 09:30

Igår åt vi ugnsbakad lax med risotto.

Risotton var en färdigprodukt från Lidl som jag piffade upp med stekt, riven zucchini, smör, riven parmesan och lite olivolja på toppen.

Jag tyckte risotton var helt okej, men gör nog en riktig nästa gång.

#hilla #hillasmatprat #lax #risotto

Av Hilla - 17 april 2021 17:41

Idag bakade vår dotter en sockerkaka med jordgubbar i, till oss. Varsin jordgubbe fick vi bredvid också. Smaskigt!

Receptet var hämtat här;
https://blogg.alltommat.se/fridasbakblogg/2017/08/05/sockerkaka-med-jordgubbar/

Maken och jag var med på stugföreningens arbetsdag på landet och då var det extra mysigt att få hemgjort fikabröd när vi kom hem.

#hilla #hillasmatprat #jordgubbskaka

Av Hilla - 16 april 2021 11:56

När det är helg och vi förflyttat oss till sommarstugan så är det lyxigt att handla på Rådmansö bageri.

Rapsolja, olivolja, kardemummabullar och ett surdegsbröd.

#hilla #hillasmatprat #rådmansöbageri #bröd #olivolja #rapsolja #kardemummabullar

Av Hilla - 14 april 2021 16:24

Ikväll äter vi grönsakssoppa och jag har gjort egna krutonger till. Vi hade kanter av ett valnötsbröd över som jag skar upp i bitar och stekte i olivolja. Rosmarin, riven vitlök och salt kryddade jag med. Mums!

#hilla #hillasmatprat #krutonger #rosmarin

Av Hilla - 11 april 2021 11:35

I höstas slängde jag mynta, från en kruka, direkt ner i komposten. Idag när jag tittade ner i komposten såg jag att myntan såg ut att må toppen fortfarande. Det var bara att ta upp den igen och plantera om den i en ny kruka.

Så himla smart, men oplanerad vinterförvaring.

#hilla #hillasmatprat #örter #mynta

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards