Alla inlägg under december 2015

Av Hilla - 28 december 2015 00:52

Julen blev lyckad med en knytlunch på själva julafton där vi bidrog med två sorters sill, gravad och rökt lax, sylta, rullsylta, rödbetor, salami och risgrynsgröt. På kvällen blev det fika och julklappsutdelning hos min syster.


På juldagen bjöd vi hem mina föräldrar. Då åt vi resterna från knytlunchen men även hemmagjorda köttbullar, prinskorv, skinka, dopp i grytan och janssons frestelse. Det har varit härligt med alla julfester.


         


Nu är det snart nyår och ett nytt knytkalas väntar. I år är det vår tur att göra förrätten och jag tänker göra västerbottenpaj med creme fraiche, röd lök, räkor och löjrom.



#julmat #knyt #julafton #juldagen



Av Hilla - 22 december 2015 18:44



Idag har jag ugnsbakat julskinkan och griljerat den, gravat lax, gjort chokladgodis, lagt in sill och en hel del annat som inte har med matlagning att göra...


 


     


Igår gick jag och dottern på krogen och tog ett varsitt glas mousserande vin för att fira en av henne avklarad stor och svår tenta.


 


#julmat #julskinka #julgodis #hilla #matprat #skumpa #sill #gravalax

Av Hilla - 21 december 2015 09:05


Idag har jag kokat knäck. Jag använder något större formar för att slippa bli galen på de små formarna som bara välter...

#matprat #hilla #knäck #julgodis

Av Hilla - 20 december 2015 15:49


Idag bakar jag tekakor och lussebullar...


När man har tid tycket jag att det är roligt! Perfekt också nu när sonen snart kommer hit och fikar.

#baka #hilla #matprat #tekakor #lussebullar

Av Hilla - 18 december 2015 09:43



Ikväll ska vi ha middagsgäster...


Meny;


Isglögg med snacks och fröknäcke med pepparrotskräm (pepparrotsost blandas med lite creme fraiche)


Kall lax- och räkpaj


Oxfilé och canelloni  fylld med bladspenat, valnötter och ricotta. Till köttet gör jag ett örtsmör av smör och blå mögelost.


Fruktsallad varvas i ett glas med sockerkaka, grädde med rårörda lingon. Det hela toppas med en hel jordgubbe.


Jag hoppas allt blir gott och lyckat!



#dagensmiddag #matprat #isglögg #middag #oxfilé #canelloni

Av Hilla - 14 december 2015 14:20



Idag är jag i bakartagen och det blev saffranssirapskakor och franska skurna pepparkakor.


   


Vackra blev de kanske inte men de blev iaf goda...


Jag tog även fram svarta vinbär och rababer från frysen och kokade saft.

 


Saften tänkte jag bl a använda till en isglögg som jag ska göra på fredag då vi ska ha gäster...


#glögg #isglögg #baka #kakor #matprat #saffranskaka

Av Hilla - 7 december 2015 09:33

Igår åt vi lunch med våra tre ungdomar på stan. Vi har två egna "barn" och så är det en pojkvän som ingår i familjen också. Vi gick till Rififi på gågatan i Uppsala. Det är en italiensk restaurang och alla tog pastarätter utom jag som valde att äta en sallad. Det fanns även en pizzabuffé om någon hellre hade velat ha det. Maten var god och det verkade vara ett populärt ställe med många gäster.


Idag blir det lunch på IKEA. Jag och mina föräldrar ska äta årets julbord. Priset är 129 kronor om man är IKEA-familymedlem vilket är ett väldigt bra pris. Jag har ätit julbord på IKEA varje år de senaste åren.


Innan jag sticker iväg hinner jag rulla köttbullar. Några äter vi till middag och några tänker jag frysa in. Det blir perfekt att ha när julen kommer.


 



#ikea #julbord #rififi #matprat #hilla

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards