Alla inlägg under maj 2014

Av Hilla - 29 maj 2014 14:17



Visste du att det går utmärkt att göra pesto med ruccola istället för med basilika?


Så gör iallafall jag ibland när jag har mycket ruccola hemma.


Tag en stor näve sköljda ruccolablad, 3-4 soltorkade tomater och ev lite spad från burken, 1 vitlöksklyfta, ca 1/2 dl fin olivolja, salt, några bitar/skivor parmesanost och lite pinjenötter (eller mandel). Mixa alltihop till en fin röra. Voilá!


 

Enkelt och supergott till t ex pastan...


#pesto #matprat #recept #ruccola #soltorkadtomat

Av Hilla - 29 maj 2014 14:01



Vi har rabarber i trädgården hemma och även vid sommarstugan. Jag tycker mycket om smaken av rabarber och försöker ta vara på bär, örter och annat som växer/odlas hos oss...


Tidigare år jag jag provat på det mesta som kan tänkas göras med rabarber. Saft, smoothie, glass, paj, kaka, kompott och chutney. Hittills i år har jag gjort en rabarberpaj med smultäcke och en rabarberkaka.


 Rabarberpaj...

 

Rabarberkaka...

 

       

 

#matprat #odlat #recept #rabarber #paj #kaka #bakat

Av Hilla - 27 maj 2014 13:45


I helgen var jag och maken ute och pilkade strömming utanför Norrtälje. Det var galet lättfiskat - vi hann inte mer än lägga i förrän det var dags att dra upp igen.


Ikväll blir det sotare till förrätt...


Så här gör jag sotare:


Lägg den rensade strömmingen i en påse och salta ordentligt. Låt fisken ligga så i kylskåpet i några timmar. Stek (eller grilla) strömmingen hårt ca 3 minuter per sida. Servera med färskpotatis, dill och gräddfil.


 


#matprat #recept #strömming #sotare #salt

Av Hilla - 21 maj 2014 19:48



Idag, när jag var på stan, kom ett skyfall helt plötsligt. Vi blev helt enkelt tvungna att ta en fika och det blev på, för mig, nya restaurangen/ caféet Green House i Uppsala.


 

Jag valde en key lime pie och dottern tog en hallon- och vit chokladcheesecake - riktigt smaskigt! Stället var väldigt fräscht och lunchbuffén såg superfin ut! Green House ligger i St Persgallerian på Svartbäcksgatan.


Sen var det dags för middag här hemma. Jag lagade hemgjorda köttbullar, en kvarngrynssallad med cocktailtomat, ruccola och sockerärtor, en ruccola- och tomatpesto och champinjonröra.


 


Ganska nöjd själv...  


 


#greenhouseuppsala #mat #matprat #middag #pesto #fika #köttbullar

Av Hilla - 13 maj 2014 16:39


Idag har jag och mina kollegor lunchat tillsammans på lunchrestaurangen i Kuturens hus i Luleå.


Jag kommer aboslut att gå dit fler gånger när jag besöker Luleå. Det var riktigt gott och billigt - för 89:- får du äta från en lunchbuffé med två olika varmrätter och tillbehör. Det finns även bröd, ett stort salladsbord, alkoholfria drycker och kaffe som ingår.


 


#lunch #matprat #luleå #kulturenshusluleå

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards