Alla inlägg under oktober 2017

Av Hilla - 31 oktober 2017 17:15

På torsdag ska vi ha fika här hemma för familjen och därför bakar jag i veckan...

Idag blev det kokos-rutor, en god kaka som funkar bra även om den varit fryst.

#hillasmatprat #hilla #kokosrutor #baka

Av Hilla - 29 oktober 2017 12:42

Så god supé igår kväll i Luleå...

Vi kom in sent efter arbete men bemöttes mycket bra då vi kom. Lite långsam servering men "den som väntar på något gott väntar aldrig för länge".

Jag tog två smårätter och delade med en kollega. Kantarelltoast och rådjursfilé. De andra åt diverse såsom ostron, musslor och entrecote.

Vill du kika in på hemsidan. Se nedan...
http://hemmagastronomi.se/matbar.html

#hillasmatprat #hilla #mat #Gastro #Luleå #restaurang

Av Hilla - 25 oktober 2017 17:46


Vi fick lite ugnsbakade sötpotatisklyftor över igår. Idag mixade jag dessa klyftor (utan skal) tillsammans med en liten vitlöksklyfta, 2 msk rapsolja, salt och peppar. Jag serverade moset kallt till grillat...

Bilden är ju sådär men cremen var jättegod!

#hillasmatprat #hilla #sötpotatis #mos

Av Hilla - 24 oktober 2017 19:17

Jag gjorde en egen aioli med örter till dagens middag...

Först hackade jag örter och pressade i en liten vitlöksklyfta, saltade och pepprade.

I en smal plastskål hällde jag ner två äggulor och sipprade i 2 dl rapsolja samtidigt som jag mixade med en mixerstav. Långsam tillsättning av oljan är viktigt! När äggen och oljan blandats färdigt tillsätter du örterna och kryddor.

#hilla #hillasmatprat #Aioli

Av Hilla - 24 oktober 2017 19:02

Idag åt vi abborrfiléer och till det gjorde jag sötpotatis i ugnen.

Sätt ugnen på 200 grader.

Bortsta ren sötpotatisen och torka den. Skär den sedan i klyftor och blanda den med olivolja, flingsalt och färskmalen svartpeppar. Lägg klyftorna på en plåt med bakplåtspapper och stoppa in plåten i den varma ugnen i 35 minuter.

#hillasmatprat #hilla #sötpotatis

Av Hilla - 22 oktober 2017 15:58

Jag har varit på Mallorca genom jobbet och vi kollegor fick tillfälle att äta ute en kväll. Vi gick till en riktigt bra restaurang i Palma och åt tapas...

Kolla länken...

http://www.cafecantoni.com/

#Palma #tapas #hillasmatprat #hilla

Av Hilla - 17 oktober 2017 21:00

I år har vi plockat otroligt mycket svamp.

Idag t ex hittade vi mängder av trattisar och några gula kantareller på vår sommarstugetomt. Det blev smörstekt svamp till grillad entrecote, blue costello och egenodlad kokt lök och potatis.

Du kanske undrar hur vi kan göra sånt här en vanlig tisdag. Svaret är att jag jobbar skift och att maken är nybliven pensionär och då kan vi njuta av vardagen...

#hilla #hillasmatprat #Svamp #grilla

Av Hilla - 15 oktober 2017 12:54


Idag bakar jag kladdkaka och cookies och snart kommer mina föräldrar hit och fikar. Bullar har jag i frysen och en svampmacka ska de också få...


Recept till dessa cookies finns i vår kokbok men som vanligt har jag justerat lite. Idag använde jag stenmalet siktat rågmjöl, blandade gryn och ljus blockchoklad och inte vetemjöl, havregryn och mörk choklad som står i receptet.

#hillasmatprat #bakat #Cookies #fika

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards