Alla inlägg under december 2021

Av Hilla - 31 december 2021 19:19

Vi fick god mat iallafall trots att våra planer för kvällen blev inställda.

Vi satt på varsin kortsida av matbordet ifall jag skulle vara smittsam. Det såg nog ganska roligt ut, vi saknade bara betjänten.

#hilla #hillasmatprat #torskrygg #nyår

Fest · Fisk
Av Hilla - 31 december 2021 10:37

Ibland blir det inte som man tänkt sig. Ikväll skulle vi egentligen till vänner på knytmiddag. Vi skulle ta med huvudrätten och vi hade även gjort i ordning ett quiz som underhållning.

Igår fick jag veta att jag jobbat med en person som sedan visat sig ha covid-19. Han hade symptom men hade gjort ett anti-gentest som visade negativt resultat. Synd att han gick till jobbet då man inte ska jobba ens med en förkylning.

Jag har inga symptom men vill inte riskera något för övriga middagsdeltagare, så vi blir hemma. Just nu har jag isolerat mig på ett av barnens gamla sovrum så jag inte smittar maken och sonen i huset. Jag tror iofs inte jag har covid-19, men man vet aldrig.

Vi har en massa torskrygg hemma nu så det blir vår nyårsmiddag. Vi får väl sitta på långt avstånd och sen kan vi titta på TV. Jag med ansiktsmask då?

Jag bjuder på en bild från vårt vardagsrum. Inte så nyårsfixat då eftersom vi skulle bort egentligen.

#hilla #hillasmatprat #nyår #torskrygg

Av Hilla - 21 december 2021 18:01

Nu börjar vårt firande snart.

Imorgon kommer sonen hem från Kanarieöarna, där han bor för tillfället. Vi börjar med att fira sonens födelsedag den 23/12. Då bjuder vi på entrecote, potatisgratäng, kantarellsås och gelé. Givetvis tårta också, en blåbärsprinsess.

Sen blir det julafton med vår lilla familj. Dottern, pojkvännen och sonen firar tillsammans med oss här hemma med all den goda julmaten. Så mysigt!

God Jul och Gott nytt år önskar jag dig som tittar in hos mig!

#hilla #hillasmatprat #godjul #födelsedag

Av Hilla - 21 december 2021 17:23

Jag glömde köpa hovmästarsås, så det fick bli en hemmagjord. Väldigt enkelt egentligen så jag undrar varför detta var första gången.

https://www.ica.se/recept/hovmastarsas-4382/

#hilla #hillasmatprat #hovmästarsås #jul

Av Hilla - 20 december 2021 15:20

Igår gick vi rakt över gatan och minglade med våra grannar.

Vi hade knytkalas och det bjöds på torr glögg, pepparkakor, kolor, ostar, saffransbullar och mjuk pepparkaka med frosting och lingon.

Mycket trevligt att umgås med grannarna på ett enkelt sätt.

#hilla #hillasmatprat #glöggmingel

Av Hilla - 20 december 2021 14:31

Idag har jag gjort en paj till julbordet.

Skivad potatis i botten, purjolök, broccoli, valnötter och äggstanning med riven ost.

#hilla #hillasmatprat #broccolipaj

Av Hilla - 19 december 2021 16:57

Jag är så trött på att göra knäck i små formar så i år gjorde jag knäck i en klädd brödform.

När den stelnat i 6 timmar skar jag upp den i små fyrkantiga bitar och kylde. Bitarna lade jag i en plastlåda och separerade lagren med bakplåtspapper.

https://www.koket.se/klassisk-knack-i-oklassisk-form



Jag anser att knäcken behöver lite längre koktid än den slm står I receptet då mina knäckar flöt ut efter att jag skurit upp dem.


#hilla #hillasmatprat #knäck #julgodis

Av Hilla - 19 december 2021 12:28

Idag gjorde jag ett julgodis/ kaka enligt Ernst recept.

https://www.koket.se/kaka-med-mandelmassa-och-choklad

Jag hade lite svårigheter att få den vita chokladen att bete sig som i Ernst recept men en liten "klutt" funkade ju också. Mycket enkelt och gott!

#hilla #hillasmatprat #mandelmassa #julgodis #ernst

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards