Alla inlägg under mars 2016

Av Hilla - 31 mars 2016 23:30


Idag fick jag sån baklust och satte igång med att baka scones. Receptet fick jag från khoisan tea.


Recept ca 16 st


5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 tsk salt

1 msk honung

3 tsk Khoisan tea ingefärapulver

100 g smör

2 dl yoghurt

100 g vit choklad

100 g mörk choklad


Gör så här;


1. Bland alla torra ingredienser och nyp ihop med smöret till fina små smulor.


2. Grovhacka chokladen och tillsätt den och yoghurten och jobba snabbt ihop till en knölig deg,


3. Klicka ut degen i muffinsformar. Gräddda mitt i ugnen i 250 grader tills dom är gyllenbruna både på ovansidan och undersidan (ca 6 min i min ugn).


#scones #recept #ingefära #choklad #koisan tea #hilla #baka #matprat

Av Hilla - 28 mars 2016 10:17



På påskaftonskvällen var vi bjudna hem till min syster och svåger på middag. Det bjöds på matjesill, ägg med kaviargrädde, kallskuret, två sorters lax, janssons frestelse och en spenat- och chevrepaj med soltorkade tomater. Allt var jättegott! Sen till kaffet fick vi en god påsktårta med glass.


Igår träffade vi vår son på "stationen" i Uppsala och hade en liten påskträff. Stationen är en krog med olika inriktningar under samma tak. Man kan fika, äta och ta ett glas vin, men man kan även äta på a´la cart restaurangen. Sonen valde att äta en Parisare och vi andra tog varsin bagel med tonfisk. Min man känner en av restaurangens ägare - en profil i Uppsala, Lasse Svensson. Han dök upp helt plötsligt och vi fick oss en pratstund vilket var kul!


 


Dottern bor i Wien den här terminen. Hon får besök nu av sin pojkvän och jag kan tänka mig att det känns mysigt!


#hilla #mat #matprat #påsk #stationen #svenssons #parisare #bagel

Av Hilla - 24 mars 2016 16:00



Nu är det dags för påskmaten och det märktes verkligen då jag handlade på COOP idag. Det var så mycket folk där och allas kundvagnar var överfyllda. Gissa om det kändes skönt att bara glida runt med min ShopExpress och småhandla och sedan betala själv och gå ut igen.


Jag jobbar ända till påskaftons kväll så jag behöver inte köpa hem så mycket mat i år. Däremot köpte jag smågodis till sonen, maken, mig själv och till mina kollegor. Kanske kommer det förbi någon påskkärring idag också!?


Ikväll ska jag bjuda maken på västerbottenpaj, kycklingspett och en gubbröra på hårt bröd som förrätt. Här kan du hitta ett recept på gubbröra från ICA-kuriren.


 



#hilla #matprat #påskmaten #gubbröra #salt #godis

Av Hilla - 21 mars 2016 08:54



Igår var sonen hemma och åt middag med oss. Vi gjorde tacos och ibland är det faktiskt himlans gott.


Jag ville göra en guacamole men hade bara en avocado hemma. De löste jag genom att mixa avocadon med lätt-cremefraiche för att dryga ut. Jag blandade i thai chili och där fick vi en god avocadoröra till våra tacos.


 



#hilla #matprat #avocado #tips #tacos

Av Hilla - 18 mars 2016 12:59


När jag är i Östersund går jag gärna till Törners konditori. Där finns det både gott fikabröd och bra lunchalternativ. Idag valde jag en vegetarisk sallad med quinoa, bönor, sallad, rödbetskräm och chevre.


Här två bilder från konditoriet;

   


#hilla #matprat #fika #konditori #lunch #östersund

Av Hilla - 15 mars 2016 12:45


Som matbloggare har jag fått chansen att testa en nyhet, Smakbox. Fortsätt att läsa så får du veta mer om vad detta är...


 


Smakbox är en ny prenumerationstjänst där man får en låda full med nya matprodukter och smaker hemskickad varannan månad. Varje box innehåller 15 produkter och värdet är ca 350-450 kronor. Premiärboxen har ett värde av 454 kronor. Priset för prenumerationen är 189 kronor (varannan månad). Vill du också vara med på detta kan du börja prenumerera och är du snabb får du också premiärboxen som första låda. Just nu får du 15% rabatt fram till den sista juni om du uppger koden HILLASMATPRAT i fältet kampanjkod och trycker aktivera.


 


Här kan du hitta hemsidan för smakbox


När jag kom hem med paketet var det som lilla julafton att få öppna och titta på alla nya grejer som jag fått hem.


#hilla #matprat #smakbox #test #nyaprodukter

Av Hilla - 14 mars 2016 07:46



I helgen har vi hälsat på min syster och svåger i Mantorp. Där bjöds vi på en massa god mat och dryck.


Igår gjorde vi en utflykt till Vadstena och där blev det en promenad och en god fika på "gamla konditoriet". Det var väldigt gulligt och fint inrett på caféet och mycket bröd att välja på. En pärla helt enkelt!


     


#hilla #matprat #cafe #vadstena #utflykt

Av Hilla - 9 mars 2016 11:45


Igår åt jag middag med kollegor på en italiensk kvartersrestaurang i Helsingfors. Stället heter Mamma Rosa (Runebergskatu 55) och vi var alla mycket nöjda med maten och servicen.

Vi beställde alla olika rätter såsom lever, pizza och skaldjurspasta. Själv valde jag att äta vegetariskt och det blev chevre med rödbetsrisotto. Jag äter mer vegetariskt eftersom jag tror det är bra för mig och för att jag tycker att det är gott!


Alla var mycket nöjda med sina rätter!

   


Idag har jag promenerat runt lite och ätit en rågbrödssmörgås på Fazer café inne i gallerian Forum bl a...

#Helsingfors #restaurang #mammarosa #italienskt

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards