Alla inlägg under augusti 2013

Av Hilla - 31 augusti 2013 21:06


Skellefteå bjöd på en riktigt härlig upplevelse ikväll på matfesten...

 


Menyn på tyska...

 

Älg, ren, forell, potatis, lök, morot, lingonsylt, tunnbröd, lingondricka och kokkaffe bl a


     

Tack för maten!


#mat  #skellefteå #matfesten #viltbuffé

Av Hilla - 31 augusti 2013 15:07


Ibland har man tur...


Idag har jag hamnat i Skellefteå och här pågår Matfesten - ett stort matevenemang strax utanför city.


Jag har redan varit där och kollat läget och där fanns så många olika mattält, serveringar och även en skördemarknad. Senare ska jag gå dit igen med en kollega och då ska vi äta middag tillsammans...


 

Fest · Tips
Av Hilla - 29 augusti 2013 08:01


Jag har ju mycket äpplen i trädgården nu och då har jag bl a gjort äppelpaj, äppelpannkaka och nu har jag även gjort äppelchutney enligt ett recept på recept.nu.


Jag hade ingen chili hemma så jag använde chiliflakes istället.


 

Av Hilla - 26 augusti 2013 14:18


Så här blev äppelpannkakan som jag skrev om sist...

 


Jag har varit ute på en jobbresa hela helgen. Det blev en utomhusfika i solen på kulturens hus i Luleå bl a. Jag tog en chokladsnitt och en kopp kaffe. På terassen satt också en trubadur och sjöng riktigt bra - en mysig stund!


 




Av Hilla - 21 augusti 2013 13:37

Vi har ganska mycket äpplen just nu trots att vi bara har ett äppelträd i trädgården...


Jag skalar och skivar äpplen och stoppar skivorna i fryspåsar. Jag blandar i socker och kanel och skakar och sen går det bra att frysa äppelbitarna. Sen kan jag göra äppelpaj senare i höst när våra egna äpplen tagit slut.


Imorgon ska jag göra en äppelpannkaka också - det gäller att passa på.


 


Igår var jag med mina föräldrar på café Wilma vid Biotopia här i Uppsala...


 




  

Av Hilla - 20 augusti 2013 08:36


Vi gjorde frappé på jobbet nyligen. Enkelt, coolt och gott!


Vi tog

1/3 starkt kaffe

1 tsk socker (ev mer om du gillar det)

1/3 mjölk

1/3 vatten

mycket is


Har man möjlighet kan man skumma mjölken...


 




Av Hilla - 17 augusti 2013 20:12


Jag har haft turen att få vandra runt bland alla marknadsstånden i Göteborg under kulturfestivalen ikväll...


   

Av Hilla - 14 augusti 2013 13:32


Idag har jag bakat ett gott och enkelt matbröd. jag fick ett grundrecept av en kompis men jag ändrade lite så att det blev som jag ville ha det...


Recept;


1 paket jäst

1/2 liter ljummet vatten (37 grader)

1 msk salt

1/2 dl olivolja

1 msk franska torkade örter

8 dl vetemjöl, ev lite mer

2 dl rågmjöl


Smula jästen i en stor bunke. Rör ut med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet och övriga ingredienser. Jäs under duk i 15 minuter. Dela degen i fyra delar. Forma fyra långmala bröd ca 35 cm (använd lite mer mjöl här om det behövs men arbeta inte degen för mycket) och vrid dem när du lägger dem på en smord plåt eller på bakpapper. Låt jäsa under duk ytterligare 15 minuter.


Grädda i 10 minuter i 275 grader.


Brödet är godast färskt men kan även frysas och värmas på vid servering.


 



Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards