Alla inlägg under augusti 2022

Av Hilla - 30 augusti 2022 20:52

Vi har åkt på roadtrip och idag blev det middag i Uddevalla på Dannys kök och bar. Resan var lång och vi njöt av att äta och dricka gott!

Innan middagen gick vi en promenad längs med strandpromenaden. Den här bilden föreställer Uddevallabron.

#hilla #hillasmatprat #räkmacka #lax #uddevalla #roadtrip

Av Hilla - 27 augusti 2022 19:56

Ikväll åt vi grillad abborre, som maken metat upp. Tillbehör blev egenodlad potatis som jag bakade i ugnen. Även örtsmör, stekta grönsaker och gräddfil stod på bordet.

Till detta drack vi ett vitt alkoholfritt vin med is.

Allt var väldigt gott!

#hilla #hillasmatprat #abborre #bakadpotatis #örtsmör

Av Hilla - 25 augusti 2022 18:41

Idag börjar äntligen min sommarsemester. Det börjar bra på landet med sol, vitt vin, ris och yakiniku.

#hilla #hillasmatprat #yakiniku #vittvin #semester

Av Hilla - 25 augusti 2022 16:34

Vi fick väldigt fina presenter i lördags när vi hade middagsgäster. Våra vänner vet tydligen vad vi uppskattar.

Sherryvinäger, olivolja, kronärtskockscreme,
svampcreme, skumpa, fröknäcke, marmelad och godis. Otroligt mycket gott att njuta av.

#hilla #hillasmatprat #matpresenter #gott #presenter

Av Hilla - 21 augusti 2022 14:58

Fräsch lunch idag med lite rester från gårdagens middagsbjudning.

Mixad sallad, zuccini, fänkål, chevre, soltorkad tomat, kallrökt lax och kronärtskockscreme.

Mums!

#hilla #hillasmatprat #sommarsallad #kronärtskockscreme #kallröktlax

Av Hilla - 18 augusti 2022 15:57

Vi ska ha middagsgäster på lördag och vi städar och handlar idag.

Till fördrinken ska jag göra en röra med kronärtskocka och soltorkad tomat att lägga på crostini.

Till förrätt en sommarsallad med citronvinägrett toppad med kallrökt lax och chevreost. TIllbehör blir fröknäcke med vispat smör.

Till huvudrätt oxfile surprise; https://www.arla.se/recept/oxfile-surprise-med-rodvinssas/

Till efterrätt ugnsbakade äpplen med krossade italienska mandelskorpor- och amarettofyllning tillsammans med vaniljsås.

Alla recept är hämtade i den här kokboken från 2009, utom oxfilén. Tack " Allt om mat".

Dukat och klart. Jag har varit ute och plockat några sensommarväxter. Synd bara att jag inte har en mangel så duken kunde bli lite mindre skrynklig, haha.

#hilla #hillasmatprat #middagsgäster #lax #kronärtskocka #oxfile #mandeläpplen

Av Hilla - 17 augusti 2022 12:43

Ett gott tips att äta till lunch eller göra mindre bitar av och ha till förrätt.

Så här gjorde jag men det går att göra oändligt många varianter;

Knäckebröd
Vitlöksost blandat med lätt creme fraiche bres på knäckebrödet.
Finskuren (med mandolin) zucchini och tomat läggs ovanpå samt smulad torkad dragon och salt. Toppa med prästost eller annan smakrik ost.

In i ugnen i ca 10 minuter på 225 grader.

Mums!

#hilla #hillasmatprat #knäckebröd #knäckebrödspizza

Av Hilla - 17 augusti 2022 12:07

Idag har jag jour och än så länge är det lugnt. Ganska skönt då jag jobbat många timmar de senaste dagarna. Jag chansade lite på att telefonen inte skulle ringa och bakade fröknäcke till helgen då vi ska ha vänner på middag.

Fröknäcket ska vara ett tillbehör till förrätten.

Jag minns inte var jag hittat det här receptet men jag tycker det är ett väldigt bra recept;

1 stor kaka

2 dl olika fröer, t ex solros-, sesam- , linfrö och pumpakärnor
2 dl majsmjöl
1/2 dl olivolja
2 1/2 dl kokande vatten
1 krm salt

Blanda alla ingredienser och bred ut smeten på en stor ugnsplåt klädd med ugnsplåtspapper.

Grädda i ugn 60-70 minuter, 150 grader.

#hilla #hillasmatprat #fröknäcke

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards