Alla inlägg under december 2019

Av Hilla - 31 december 2019 12:57

Vi firar nyår med vänner och i år är det vår tur att göra förrätten. Vi har precis varit över till värdparet med ett par stolar och en kasse med drycker.

Jag har bestämt mig för att göra västerbottenpaj som jag lägger upp en bit av till var och en med en klick creme fraiche, rom, hackad röd lök och en dillvippa. Till det serverar vi en Riesling och självklart också alkoholfria alternativ.

https://www.arla.se/recept/vasterbottenpaj/

Det är alltid en överraskning att se vad de andra vännerna lagar för mat...

Gott nytt år alla läsare!

#hilla #hillasmatprat #västerbottenpaj #nyår

Av Hilla - 29 december 2019 12:01

Idag ska vi ha knytkalas hos min syster...

Jag har fått i uppdrag att ta med vin och en paj. Jag har gjort en stor köttfärspaj med tomatskivor på toppen.

Jag använde både vetemjöl och lantbrödsmjöl i pajdegen. Jag förgräddar pajskalet och använder folie för att hålla kanterna på plats.

Hoppas pajen ska smaka...

#hilla #hillasmatprat #köttfärspaj #knytkalas

Av Hilla - 25 december 2019 18:20

Oj så mycket gott vi fått att äta och idag åt vi lite till...

Det mesta var rester från julbordet utom omelettrullarna med rökt lax och pepparrot/ färskost och mandelmusslorna med grädde och hjortronsylt.

Det är extra roligt att dottern börjat tycka om matlagning och hon bidrog med tre sorters sill och omelettrullarna. Svärsonen kom med goda julkolor.

#hilla #hillasmatprat #julmat

Av Hilla - 23 december 2019 10:24

Sillen står nu i kylskåpet och drar...

Jag har gjort skärgårdssill och currysill och dottern har också gjort några sillsorter till vårat knyt-julbord.

Nu önskar jag dig en God Jul!

#hilla #hillasmatprat #sill #godjul

Fest · Fisk
Av Hilla - 22 december 2019 10:17

Igår träffade jag min bästa kompis och hon har just kommit hem från Indien. Jag fick en liten matpresent...

En söt börs med garam masala, tikka masala och en blandning av kardemumma, stjärnanis och kanel mm

Jag hade också köpt en liten julklapp till min väninna. Tre chokladkakor med olika smaksättningar från Lindt.

#hilla #hillasmatprat #kryddor #indien #choklad

Av Hilla - 21 december 2019 14:39

Idag har jag bakat en mjuk pepparkaka enligt recept från kokboken Rosendals trädgårdscafe. Innan servering på julafton kommer jag att ringla florsocker-glasyr med apelsinsmak över kakan.

Det som gör kakan extra god är creme fraiche och rårörda lingon...

#hilla #hillasmatprat #mjukpepparkaka #rosendalsträdgårdscafe

Av Hilla - 19 december 2019 18:38

Idag har jag lagat två stycken lådor med Janssons frestelse. Dessa lägger jag i frysen för att de sedan ska tas fram på juldagen. Vi har knyt på julafton och just Janssons är inte min uppgift. Det är mycket mat och bak just nu inför julen men det är mest kul.

Imorgon kommer vår dotter hit och vi ska baka tekakor tillsammans.
.

Min svärmor har alltid lagat otroligt goda Janssons frestelse. Idag klarar hon inte det längre men tipsen lever kvar i familjen. Hon använde hela ansjovisfiléer som hon rensade själv och mer purjolök än gul lök i sina frestelser.

#hilla #hillasmatprat #janssonsfrestelse #julmat

Av Hilla - 18 december 2019 22:27

Knäck...

Jag har alltid dubbla knäckformar när jag häller upp smeten, då står formarna stadigare. Smeten hälls upp i en liten kanna som jag värmt för att smeten ska rinna lätt när jag fyller knäckformarna.

Sen gjorde jag frukt- och mandelgodisar...

Jag tar russin och olika hackade nötter och blandar med choklad som jag smält över kokande vatten.

Sen gjorde jag corn flakes-kakor...

Usel och suddig bild men gott blev det. Recept kan du hitta på internet.

#hilla #hillasmatprat #julgodis

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards