Alla inlägg under oktober 2014

Av Hilla - 31 oktober 2014 10:32

I helgen har vi en födelsedag att fira i familjen och då ska vi ha fikagäster på eftermiddagen...


Före det ska vi äta brunch på Clarion hotell Gillet i Uppsala - det ska bli så mysigt!


De här bilderna är tagna från en brunch med kollegor på Clarion i Östersund förra vintern.

   


#brunch #matprat #clarion #hotell #födelsedag #fika


Av Hilla - 28 oktober 2014 12:16


Jag lunchar i Umeå idag.

Valet föll på den Grekiska kolgrillsbaren på foodcourten i Utopia shoppingcenter. Maten var supergod och vid lunchtid fanns en härlig buffé för 95 kronor.


Kyckling, gyros, oliver, fetaost, auberginer, hummus, grönsaker mm fanns det att välja på. Riktigt gott!

#matprat #hilla #grekiskt #lunch #buffé #umeå

Av Hilla - 24 oktober 2014 19:31


Idag testade jag att göra fröknäcke med det som fanns i skåpen.

2 ägg
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl hackade valnötter
1 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
1/2 dl krossade linfrön
Flingsalt

Vispa upp äggen lätt och tillsätt övriga ingredienser. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper, strö ev över lite flingsalt och grädda ca 10 minuter i 175 grader. Bryt i bitar och förvara torrt.


#recept #matprat #hilla #fröknäcke

Av Hilla - 20 oktober 2014 11:18

Jag jobbar ju på ett ställe där vi serverar mat och dryck 10.000 meter upp i luften. Just nu har vi en muffins som är så god så den är svår att motstå...


 


Det är en Kola/fudge-muffins som både har små bitar av fudge i sig och en krämig kolafyllning... Bah!


#muffins #fika #flyg #matprat #hilla

Av Hilla - 17 oktober 2014 10:19


Jag var på Broströms café  i Uppsala och fikade igår och jag beställde in en kladdkaka med frötosca. Den var så fantastiskt god så jag började söka efter ett recept på nätet. Klicka på länken för recept på en liknande kaka från recept.se


 


#matprat #hilla #recept #baka #chokladkaka #kaka #fika




Av Hilla - 9 oktober 2014 16:47


Idag har jag bakat bröd till linssoppan som ska serveras till middag.


#bröd #baka #matprat #deg #middag

Av Hilla - 6 oktober 2014 12:13

Jag reser runt i Norge just nu och det är kempegreit...


Ålesund...

 

Kaffe och våffle med brunost...

 

Kaffe med en citrontartelette...

   


#norge #fika #matprat #tartelette #våffla #hilla

Av Hilla - 1 oktober 2014 16:21



Igår lagade jag en rätt som vi gjorde mycket oftare förr när barnen var små. En köttfärsgratäng som är en riktigt god vardagsrätt.


 


Stek ca 400 gram köttfärs och krydda med en påse tacoskrydda och 1 dl vatten.

Koka en påse pastarör al dente.

Lägg den kokta pastan i en smord ugnsfast form.

Fördela en burk tomatsås (typ barillas) över pastan.

Lägg köttfärsen ovanpå.

Skiva två tomater tunt och fördela över köttfärsen.

Strö riven ost över hela rätten.

Häll ca 1 dl grädde över alltihopa.


Ställ i ugnen i ca 20 minuter på 225 grader.


Klipp över basilika eller persilja när gratängen är klar.


Igår serverade jag grönsallad, oliver och tsatziki som tillbehör...


#matprat #hilla #pastagratäng #mat #recept

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards