Alla inlägg under mars 2021

Av Hilla - 31 mars 2021 14:49

Igår bakade jag fröknäcke. Knäcket är så gott så för att ha något kvar till påsk, lägger jag undan dem i en lufttät burk.

2 dl olika fröer
2 dl majsmjöl
1/2 dl olivolja
2 1/2 dl kokande vatten
1 krm salt

Flingsalt på toppen

Blanda de torra ingredienserna i en skål. Häll på olivolja och kokande vatten och blanda runt ordentligt. Bred ut smeten på en bakplåtsklädd stor ugnsplåt. Strö över flingsalt.

Baka i ugn ca 60-65 minuter, 150 grader.

#hilla #hillasmatprat #fröknäcke

Av Hilla - 31 mars 2021 14:41

Jag har köpt blandfärs idag och gjort köttbullar till påsk. Jag fryser in dem nu och tinar dem på påskaftons förmiddag. Jag steker sedan på köttbullar tillsammans med lammkorv inför påskmiddagen.

#hilla #hillasmatprat #köttbullar #påsk

Av Hilla - 31 mars 2021 14:37

Idag har jag gravat lax till påsk.

Vill du också grava lax? Följ ett recept så gravningen blir korrekt och var sedan traditionell eller lekfull med kryddningen.

Idag kryddade jag med dill och Santa Marias seafood and fish-krydda och sedan har jag lagt ihop laxsidorna i en plastpåse. Jag vänder sedan på laxen några gånger per dag fram till påsk.

#hilla #hillasmatprat #påsk #gravadlax

Av Hilla - 28 mars 2021 13:32

Jag har bakat idag och jag gjorde citronrutor med ett recept från "Allt om mat". Tyvärr hade jag ingen rektangulär form i rätt mått, så jag gjorde kakan i en pajform med löstagbar botten istället. Detta stämde bättre med receptets idé om formstorlek.

https://alltommat.se/recept/citronrutor/

Citronkakan är egentligen till påskhelgen men maken och jag smakar nog varsin bit till eftermiddagskaffet.

#hilla #hillasmatprat #påsk #citronrutor

Av Hilla - 28 mars 2021 11:55

Idag har jag gjort en Janssons frestelse som jag ska frysa in och sen värma upp på påskafton.

#hilla #hillasmatprat #janssonsfrestelse #påsk

Av Hilla - 27 mars 2021 14:15

Vi passerade Fyristorg under vår promenad idag, dottern och jag. Här har så länge jag kan komma ihåg på lördagar pågått marknadsförsäljning av hembakt, björkris, honung, marmelader, skinnvaror, hemlagad mat mm

Idag köpte jag hembakta småkakor av en söt dam. 40 kronor tycker jag är ett riktigt bra pris på hembakta kakor.

#hilla #hillasmatprat #småkakor #fyristorg #marknad

Av Hilla - 27 mars 2021 13:29

Dottern har fått din första riktiga heltidslön efter många års utbildning. Idag ville hon bjuda mig på gofika. Vi gick till Güntherska konditoriet i Uppsala och kunde sitta ute efter att ha gått en långpromenad.

Kaffe, vatten, räkcroissanter och en biskvi.

#hilla #hillasmatprat #fika #guntherska #cafe #croissanter

Av Hilla - 26 mars 2021 15:33

Idag har jag bakat brownies då jag tänker att det kan vara bra att börja förbereda inför påsk. Jag gjorde 1 1/2 sats som blev lagom för en stor ugnsplåt. Brownie passar både till en enkel fika och som dessert med lite grädde och fruktsallad.

Vi kommer att fira påsk med vår familj, som består av två barn och en pojkvän. En annan dag ska vi promenera och ta en utefika med min syster och hennes familj.

Receptet finns i "vår kokbok".

#hilla #hillasmatprat #brownies

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards