Alla inlägg under januari 2020

Av Hilla - 31 januari 2020 12:50

Jag är ute och reser och idag blev det kaffe och äggmacka på Majas café och glassbar i Östersund.

Stället ligger i en gammal fulcharmig lokal och man kan inte annat än gilla stället.

Jag har gått till det här caféet förut när stället hette Thörners konditori men de nya ägarna kan också vara nöjda med sitt utbud och kvalitén på bröd mm. Jag gillar också att man får välja sin kopp själv och njuta av nostalgin i en vacker kopp...

#hillasmatprat #matprat #hilla #majascafeochglass #östersund #majascog

Av Hilla - 27 januari 2020 15:06

Igår åt vi tortellini med en bluecheese-sås, hackade valnötter och bladspenat...

Riktigt gott!

#hilla #hillasmatprat #tortellini #valnötter #bluecheese #bladspenat

Av Hilla - 27 januari 2020 14:19

Idag har jag gjort en fruktsallad till fikat. Jättegott och lite nyttigare än fikabröd. Jag serverade en klick matyoghurt med vaniljsocker till. Jag använde ganska mycket kiwifrukt, som var billigt i butiken, och päron/ äpple.

Kiwi är så vackert att se på också...

#hilla #hillasmatprat #fruktsallad #kiwi #äpple #päron

Av Hilla - 19 januari 2020 22:52

Vi bjöd på bullar, chocolate chip cookies och hjortrongrottor på fikat idag. Smörgåsar, vindruvor och prinsesstårta fanns också på buffébordet. Fjorton gäster kom hem till oss.

Sen åkte vi till den Belgiska restaurangen Bierhuis i Uppsala och åt middag med dottern och hennes pojkvän.

Mycket god fisk- och skaldjursgryta och en Riesling till det...

#hilla #hillasmatprat #fika #bakat #fiskochskaldjur #bierhuis

Av Hilla - 19 januari 2020 12:20

Vi ska ha familj och släkt över på fika för att fira dottern som fyller 25 år idag...

Dukat och klart!

Blå Blom-kopparna och assietter har jag fått/ärvt av mina föräldrar.

#blåblom #fika #kafferep #dukning #hilla #hillasmatprat

Av Hilla - 19 januari 2020 09:29

Igår åt vi en närproducerad bit entrecote med hackad timjan och till det hade jag en rotfruktsgratäng. Gratängen hade vi kvar sedan dagen innan då vi bjöd vår dotter och min syster på lax med saffranssås.

https://www.ica.se/recept/rotfruktsgratang-med-timjan-och-citron-712975/

Jag har ingen bild på gratängen men det passade bra med smak av timjan och citron även till laxen.

https://www.ica.se/recept/saffranssas-302584/

Såsen som vi serverade till laxen i fredags.

#hilla #hillasmatprat #entrecote #lax #rotfruktsgratäng #saffranssås

Av Hilla - 11 januari 2020 18:10

Idag bakade jag hjortrongrottor som vi ska servera på en födelsedagsfika nästa helg. Jag använde ett recept på hallongrottor från vår kokbok, men bytte ut sylten till hjortronsylt.

Mums...

#hilla #hillasmatprat #hjortrongrottor #baka #kakor

Av Hilla - 11 januari 2020 12:19

Idag bakar jag små kanelbullar. Vi ska snart ha fikakalas här hemma och då tycker jag små bullar blir lagom. När det är många sötsaker att välja på kan stora bullar bli för mättsamt.

#hilla #hillasmatprat #småbullar #kanelbullar

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards