Alla inlägg under maj 2017

Av Hilla - 30 maj 2017 21:28

Idag har jag storhandlat inför helgen eftersom vi ska fira vår dotters universitetsexamen på fredag. Vi blir ca 15 personer från släkten och även några kompisar till dottern.

På torsdag ska jag laga det mesta av maten så att det blir hyfsat lugnt med lite städning och dukning på fredagen.

Mer om maten kommer...


#hilla #hillasmatprat #middag #fest #examen

Av Hilla - 27 maj 2017 19:12

Idag har vi fikat hemma hos oss och förfirat Mors dag. Vi satt ute i trädgården och jag bjöd på kanelbullar, sockerkaka med Polly och rabarberpaj med vaniljsås.

#hilla #hillasmatprat #Fika #baka #morsdag #trädgård #gullvivor

Bakat · Fest
Av Hilla - 26 maj 2017 11:43

I onsdags firade jag och dottern att vi är lediga i helgen. Vi gick till Guntherska och fikade / drack prosecco. Härligt väder hade vi också...

#hillasmatprat #hilla #fika #prosecco #Uppsala #långhelg #räkcroissant #kardemummabulle

Av Hilla - 19 maj 2017 11:21

Imorgon ska vi fika hemma hos mina föräldrar. Dit kommer även min syster som bor i Oslo. Jag har bakat en toscakaka som jag ska ta med mig och visst måste jag få tjuvsmaka lite...

Recept hämtade jag i vår kokbok.
https://www.coop.se/recept--mat/recept/t/toscakaka/

Mums! I nötglasyren använde jag mandlar, solrosfrön och lite valnötter.

#hillasmatprat #hilla #mat #toscakaka #kaka #baka

Av Hilla - 16 maj 2017 08:45

Igår lagade jag en fisksoppa med bl a kräftost i. Jag serverade en hemmagjord aioli till. Det blev riktigt gott!



Fisksoppa 4 portioner


rapsolja/ smör

1 finhackad gul lök

1 bit, ca 10 cm skivad purjolök

3 msk tomatpuré

4 dl vatten

2 dl vispgrädde

200 g kräftost

1 1/2 fiskbuljongtärning

färska örter t ex dill eller persilja

300 g tärnad fisk ( jag hade torsk, lax och abborre)

salt och cayennepeppar


Fräs löken mjuk i rapsolja/ smör. Lägg i tomatpurén och rör om. Tillsätt vatten, grädde, buljongtärning och mjukost. Låt sjuda upp. Vänd ner fisktärningarna och låt sjuda ca 10-12 minuter. Smaka av med salt och cayennepeppar. Tilsätt färska hackade örter. Servera med ett gott bröd och ev aioli.


Majonnäs/ aioli 


2 äggulor

1 msk dijonsenap

2 krm salt

1 krm vitpeppar

1/2 msk vitvinsvinäger eller 1 msk pressad citron

2 dl rapsolja


Rör ihop äggulor, senap, salt och peppar. Tillsätt vinäger under omrörning. Tillsätt oljan under ständig vispning, först droppvis tills blandningen börjar tjockna sedan i en fin stråle.


För att få en aioli smaksätter du din majonnäs med 1-2 vitlöksklyftor som pressas i och så tillsätter du 1 tsk cayennepeppar

#hilla #hillasmatprat #fisksoppa #aioli #recept #mat

Av Hilla - 14 maj 2017 11:31

Igår åt jag middag hos min syster tillsammans med flera familjemedlemmar. Vi fick hel ugnsstekt laxsida med en jättegod spenat- och ostpuck inbakad i filodeg. Här finns ett recept på denna goda sidorätt.

https://www.coop.se/recept--mat/recept/s/smaa-spenat--och-fetaostpajer-/



Bild hämtad från Coop...

#hilla #matprat #mat #lax #småpajer #recept #filodeg #spenat

Av Hilla - 12 maj 2017 11:10

Sonen kom hem med nymalt kaffe direkt från Nicaragua. Riktigt gott!

#kaffe #hilla #hillasmatprat #fika #nymalet #dryck

Av Hilla - 11 maj 2017 19:03

Igår kom vår son hem från ett halvårs rundresa i Sydamerika. Jag frågade vad han hade längtat efter i matväg och det var bara hårt bröd, svarade han.

Jag valde att göra köttbullar med kokt potatis, löksås och lingonsylt till middag. Till efterrätt blev det kladdkaka med blockchoklad med grädde och jordgubbar.

Här finns "Allt om mats" recept på kladdkaka...
http://alltommat.se/kladdkaka-med-blockchoklad/

Heja familjen var samlad och njöt av vår "svenska" middag och av sonens sällskap.

Ett tips när man gör köttbullar är att göra en smet av vatten, ströbröd, kryddor, ett ägg och en matsked potatismjöl. I denna smet blandar du sedan ned köttfärsen. Detta gör att köttbullarna håller ihop bra vid stekningen.

#hilla #hillasmatprat #köttbullar #kladdkaka #recept #mat #resa

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards